Annons

Rosas danst RosasRytmisk kvinnokraft som tickar likt en bomb

”Rosas danst Rosas” i koreografi av Anna Teresa De Keersmaeker.
”Rosas danst Rosas” i koreografi av Anna Teresa De Keersmaeker. Foto: Anne van Aerschot

Ett koreografiskt urverk tickande av kvinnokraft – så kan Anne Teresa De Keersmaekers genombrottsverk från 1983 beskrivas. Nu gästar det äntligen Dansens hus.

Under strecket
Publicerad

Anna Teresa De Keersmaekers genombrottsverk ”Rosas danst Rosas" från 1983 visas nu i en nyuppsättning på Dansens hus.

Foto: Anne van Aerschot Bild 1 av 2

Anna Teresa de Keersmaekers "Rosas danst Rosas” har blivit en modern klassiker. Här en bild från 1983, året då verket uppfördes.

Foto: Jean Luc Tanghe Bild 2 av 2

Handen genom håret, en sväng på höften och axeln blottad – bekanta kvinnliga gester och koder som tycks utspela sig framför en spegel. Om och om igen tills en ursinnig kraft till sist övergår i kollektiv frihet. ”Rosas danst Rosas” är minimalistisk, repetitiv girl power långt innan #metoo spreds över världen. Som ett extra kvitto på att koreografen bakom verket, Anne Teresa De Keersmaeker, är inflytelserik långt bortom finkulturens gränser så lånade/plagierade Beyoncé moves till sin video ”Countdown” 2011 från bland annat just ”Rosas danst Rosas”. Närmare bestämt från den prisade filmversionen som regisserades 1997 av musikern Thierry De Mey, och som även har visats i svensk tv.

Nu kommer äntligen scenoriginalet från 1983 till Dansens hus – dansarna är förstås nya men koreografin som har blivit synonym med De Keersmaekers internationella genombrott och signatur består. Hennes kompani Rosas – i början en helt kvinnlig ensemble – var en viktig del i Belgiens dansboom på 1980-talet och ingår numera i samtidsdansens kanon.

Annons
Annons
Annons