X
Annons
X
Recension

Rörgast Rysare med berättandet i  högsätet

Efter ”Skumtimmen”, ”Nattfåk”, och ”Blodläge” har det blivit dags för den avslutande delen i Johan Theorins romanserie med Öland som spelplats. Den heter ”Rörgast” och ger möjligen vissa antydningar om vilken riktning författarskapet kommer att ta.

Liksom tidigare är Theorins viktigaste grepp etablerandet av en gråzon mellan fantasi och verklighet, mardröm och sannsaga. Skräckelementen har alltid varit subtilt och skickligt inbäddade i en dominerande vardagsrealism. Även om genren är rysare så har Theorin också etablerat en produktiv relation till deckaren och hembygdsromanen. Så även denna gång. Vad som skiljer ut den nya romanen är att de rena skräckinslagen är ännu mer nedtonade, och att den breda epiken i stället intar högsätet, med djärva kast mellan då och nu, och mellan lilla Öland och den stora världen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X