X
Annons
X
Recension

Aniara Rymdopera som fångar vår tids hotbilder

Den dystopiska världsbilden i svenska rymdoperan "Aniara" aktualiseras av vår tids klimathot. Theresa Benér tilltalas av Malmö Operas tydliga, avklarnade uppsättning.

Högkomikern Sandon i ”Aniara” spelas av Conny Thimander. Foto: Malin Arnesson
Läs mer om Scenvåren 2017

Den modernistiska svenska kultoperan ”Aniara” från 1959 tecknar ett postapokalyptiskt tillstånd, färgat av kalla krigets terrorbalans och de ännu akut olidliga erfarenheterna av Förintelsen och atombomben. När nu Stefan Johansson enkelt, rakt och tydligt sätter upp denna unika rymdopera i Malmö går den direkt in i vår samtids klimatupphettade hotbilder.

Kören, ett folk på flykt ut i evighetens galaxer, har lämnat den jord som aldrig blev till Guds rike. Diktaren Erik Lindegrens libretto tar vara på starka strofer ur Harry Martinsons versepos: "Det var den sista vår naturen levde", sjunger dessa vilsna överlevare i Aniara, det som ska bli en flygande sarkofag. Rymdskeppet har kommit ur kurs, kan inte återvända till den utsläckta jorden. Livet ombord blir en spegling av den kultur de lämnat.

Högkomikern Sandon i ”Aniara” spelas av Conny Thimander.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X