X
Annons
X
Recension

Dead space 3 Rymdaction helt utan själ

LAM SKRÄCK ”Dead space 3” är ett deprimerande avslut på en i övrigt strålande spelserie. I jakten på storpubliken fumlar utvecklarna Visceral games bort sig rejält.

”Dead space 3” är ett deprimerande avslut på en i övrigt strålande spelserie. I jakten på storpubliken fumlar utvecklarna Visceral games bort sig rejält. Foto: ELECTRONIC ARTS

”Dead space”-serien har alltid handlat om utsatthet. I det första spelet smög man fram genom ett övergivet rymdskepp, strandsatt i rymden och jagad av fasansfulla, groteska monster. Spelet var en klaustrofobisk resa genom slitna, industriella miljöer, berättad genom den livrädde ingenjören Isaac Clarke och spetsad med plötsliga ögonblick av våld och panik. Uppföljaren utvecklade idéerna med större budget och högre ambitioner. Ögonoperationen i slutet av ”Dead space 2” är en av spelhistoriens bästa skräckscener.

I den tredje och avslutande delen ska en mystisk isplanet utforskas för att stoppa rymdmonstren en gång för alla. På vägen tappar utvecklarna bort precis allt det som gjorde föregångarna så speciella.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X