Annons
X
Annons
X

Ryanair planerar svenskt inrikesflyg

Det irländska lågprisbolaget Ryanair har stora planer för sin verksamhet i Skandinavien. För svensk del innebär det trafik på ytterligare tre-fyra orter och inrikes lågpristrafik i Sverige, möjligen redan nästa sommar.

Ryanairs koncernchef Michael O'Leary.
Ryanairs koncernchef Michael O'Leary. Foto: CASPER HEDBERG

– Jag kan inte fatta att ni i Sverige finner er i att betala 1000 kronor eller mer för en flygbiljett mellan svenska destinationer, det borde räcka med högst 500. Ni borde gå ut på gatorna och göra revolution, säger Michael O'Leary, Ryanairs provocerande frispråkige vd.

Vilka som blir Ryanairs nya flygplatser i Sverige och mellan vilka orter Michael O'Leary tänker sig att flyga vill han inte säga, men han säger att bolaget har flera alternativa flygplatser som man redan förhandlar med, men i första hand handlar det om orter i Norrland och Mellansverige.

– Skälet till att man överhuvudtaget vill diskutera med oss är problemen för SAS, som har stora svårigheter och som med säkerhet kommer att tvingas omstrukturera företaget i grunden. Det inser de som ansvarar för de lokala flygplatser och ser sig nu om efter bolag som kan upprätthålla trafiken.

Annons
X

Michael O'Leary befinner sig i Stockholm för att fira att bolaget sedan starten 1997 har flugit 25 miljoner passagerare från Sverige. Fortfarande växer den skandinaviska trafiken kraftigt och är idag, enligt Michael O'Leary, tillsammans med länderna i Centraleuropa Ryanairs viktigaste tillväxtmarknad.

Nästa steg blir interkontinental trafik. Hittills har Ryanair hållit sig inom Europa med några destinationer i Nordafrika och Turkiet och Michael O'Leary räknar med att om högst fyra år kunna komma igång med lågpristrafik mellan omkring tio orter i vardera Europa och USA. Priset i ekonomiklass kommer, räknat i dagens kostnadsläge, att ligga kring tio dollar, dvs under 100 kronor.

– Ja, kan vi flyga till Kanarieöarna för åtta dollar ska vi kunna flyga till USA för tio. Men det som hindrar oss från att komma igång redan nu är att det inte går att beställa nya interkontinentala flygplan just nu, säger Michael O'Leary samtidigt som han flaggar för att Ryanair är intresserat av att köpa kinesiska flygplan från tillverkaren Comac.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    De orter som kan bli aktuella för Ryanairs interkontinentala linjer är stora städer och stora flygplatser. För Svensk del är det Arlanda, Sturup eller Landvetter eftersom det är en helt annan kategori resenärer som Ryanair då vänder sig till.

    – Men vi kommer aldrig att lämna Skavsta och inte heller tror jag att vi kommer att flyga på Arlanda med vår normala europeiska trafik, säger Michael O'Leary.

    Ryanairs vd har annars gjort sig (ö)känd för sina drastiska och provocerande visioner. Det visar sig också att han inte ändrar sig fastän branschen och myndigheter sågat idéerna jäms med fotknölarna. Här är några exempel:

    MICHAEL O'LEARY OM ...

    ... ståplats i flygplanen:

    – Det är klart att det går. Folk är i första hand intresserade av låga priser, därefter att vi håller tidtabellen. Vi är bäst i världen på att passa tiden och vi kan sänka biljettpriset radikalt om passagerarna står upp i en timme stället för att sitta. I så fall skulle vi kunna få in 250 passagerare i en 737:a i stället för 189. Biljettpriset skulle vara en euro istället för 10.

    – Varför skulle det vara mindre säkert att stå i ett flygplan än i ett tåg som kör i 200 kilometer på marken eller i en buss? Sedan spelar det ingen roll om man sitter ner eller står ifall planet kraschar. Det är lika illa hur som helst.

    ... piloter:

    – Det har i många år gått att flyga trafikflygplan helt utan piloter. Tvärtom skulle det vara säkrare. De flesta olyckor beror på pilotmisstag och jag kan nog säga att piloterna inte är de mest produktiva bland våra anställda.

    ... bagage:

    – Vi vill inte erat jävla bagage! Våra bagageavgifter är till för att ni inte ska komma med era väskor. De är bara till bekymmer. Vi måste ha folk som checkar in bagaget, tar om hand om det och lastar och lossar det på flygplanen. Det väger mycket och det gör att flygplanen drar mer bränsle. Vi måste ha personal som letar efter bagage som försvinner. I själva verket skulle vi tjäna flera hundra miljoner dollar varje år om vi bara slapp köra era väskor.

    ... toalettavgifter:

    – Vi vill helt enkelt att våra passagerare ska kissa på flygplatsen innan de stiger på planen. Därmed behöver vi bara två toaletter i stället för fyra. På det utrymme där det i dag finns två toaletter kan vi få in sex stolar som gör att vi kan sänka biljettpriserna ytterligare

    ... utsläppsrätter:

    – Systemet med handel med utsläppsrätter är så jävla korkat så det liknar ingenting. Det är dumt bortom idioti.

    – Egentligen skulle jag inte klaga för vi gynnas av systemet. Utsläppsrätterna får sådana som vi, som släpper ut mycket skit, helt gratis; Ju mer du släpper ut desto fler utsläppsrätter får du. Behöver vi expandera köper vi så mycket vi behöver på marginalen och det är inte särskilt dyrt. Den som däremot vill etablera sig i vår bransch måste betala alla utsläppsrätter redan från början vilket blir oerhört dyrt. Alltså bromsar systemet nyetablering, hindrar konkurrens och konserverar branschen utan att miljön blir det minsta bättre.

    ...skuldkrisen:

    – När de stora skulderna ska betalas av måste man höja skatterna och minska utgifterna. Folk får det sämre och konsumerar mindre. Däremot minskar inte resandet eller viljan att resa, men för att spara väljer man att resa med de bolag som har de lägsta biljettpriserna, det vill säga Ryanair. Vi kommer att gynnas av krisen.

    Annons
    Annons
    X

    Ryanairs koncernchef Michael O'Leary.

    Foto: CASPER HEDBERG Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X