Annons

Rustad för regn

Efter gummistövlarna kommer regnkläderna. Frustrerade över det likriktade utbudet går en copywriter, en ekonom och en naprapat i bräschen för att bredda det svenska sortimentet av regnrockar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: GRUNDÉNS
Foto: STUTTERHEIM

Vissa plagg är mer populära än andra när noviser ger sig in i klädbranschen. Jeans till exempel. Acne, Svensson och Noko jeans är tre svenska märken som startats av reklamare och medieproducenter vid sidan av deras ordinarie jobb.

Nu har turen kommit till regnkläder. Inom loppet av ett par år har två småskaliga tillverkare av regnrockar etablerat sig i Stockholm. Båda sporrade av att det de själva sökte saknades, och helt utan tidigare erfarenhet av modeindustrin. Ösregn of Sweden och Stutterheim är emellertid inte så mycket konkurrenter som ett kvitto på hur nischad en redan nischad produkt kan göras. De båda företagen har helt motsatta sätt att möta regnet.

Annons
Annons
Annons