Annons

Rundkullig suv med brusig drivlina

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ford har haft framgångar med suvmodellen Kuga. Ett småsyskon kallat Puma vill slå sig in i klassen för små, högbyggda bilar. Den har både företräden och nackdelar.

Under strecket
Publicerad

En enkel och rättfram arbetsplats. Pekskärmen är 12,3 tum stor och rymmer ett ganska lättfattligt menysystem för att manövrera diverse funktioner.

Foto: Pontus Lundahl/TT

En färgskärm utgör instrumentering. Klar och redig grafik.

Foto: Pontus Lundahl/TT

En liten bil med ett ganska torftigt baksäte. Komforten har lite kyrkbänkskänsla. Den höga fönsterlinjen gör att barn lämnas utan utsikt.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bagageutrymmets regelbundna form och vettiga storlek gör bilen mer än vardagsduglig. Baksätet är fällbart 60/40.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Under bagagerumsgolvet finns en oöm låda som till och med kan sköljas ur. Perfekt för grisiga stövlar.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Som tillval finns elektrisk öppning av bagageluckan. Då räcker det med att vifta med foten under bakre stötfångaren. Om man har nyckeln i fickan, vill säga.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Uli Sonntag/Volkswagen

Modellnamnet Puma är ett nästan övertydligt exempel på bilmarknadens utveckling de senaste 20 åren. 1997 lanserade Ford en liten sportcoupé baserad på den samtida småbilen Fiesta. Den hade stunsig design, för tiden pigga köregenskaper och hette Puma.

2020 återuppstår Puma och precis som tidigare delar den teknik med Fiesta. Men under åren verkar ”katten” ha fått en inte alldeles nyttig kost, för av den näpna tvådörrarsbilen har blivit en trind suv. Måtten är kompakta, bara 4,21 meter lång och 1,81 bred, men det är likafullt en bylsig anrättning jämfört med det tidiga 2000-talets Puma.

Annons
Annons
Annons