Rotad rytm

Soundtracket till det moderna Afrika är elektroniskt, urbant och ­globalt – men också rotat i lokala traditioner. Lars Lovén åkte till Ghana på jakt efter hiplifemusikens kärna och hittade en musikscen som återupptäckt sina egna rötter.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Reggie Rockstone skapade musikstilen hiplife. Till höger musikproducenten Appietus Danqua, till höger, och hans assistent i studion i Dansuman, en förort i sydvästra Accra som länge ansågs som ett osäkert ställe men där många av Ghanas största  hiplifeartister växt upp.

Reggie Rockstone skapade musikstilen hiplife. Till höger musikproducenten Appietus Danqua, till höger, och hans assistent i studion i Dansuman, en förort i sydvästra Accra som länge ansågs som ett osäkert ställe men där många av Ghanas största hiplifeartister växt upp.

Foto: ULRIKA WALMARK
Annons

–Jag hade varit borta från Ghana ett tag och när jag kom tillbaka hade nigerianerna tagit över helt. De imiterade USA och alla här försökte imitera dem, säger Appietus Danqua, medan han genom den öppna bilrutan köper ett äpple från en gatuförsäljare samtidigt som han håller mobiltelefonen med den andra.

På något vis lyckas han också rota fram växelpengar och, när trafiken plötsligt lättar, lägga i växeln. Det rör sig bara i några sekunder, sedan står vi still igen i den jättelika trafikstockning som är Accras rusningstrafik.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons