Annons
X
Annons
X

”Röstbrevlådan försvinner 2013”

Vi slutar med telefonsvarare på mobilen, börjar äta fejkat kött och köper förarlösa drönare. Så ser trenderna ut för 2013, enligt en av världens största reklambyråer.

Är du trött på röstmeddelanden?

Är du trött på röstmeddelanden? Foto: SCANPIX

Blir du också irriterad när någon lämnar ett omständligt röstmeddelande som du måste lyssna av genom en mängd knappkombinationer på mobilen?

Du är inte ensam.

Enligt JWT, en av världens största reklambyråer, så kommer 2013 bli året då röstmeddelandet dör. För framför allt den yngre generationen är det redan otänkbart att tala in meddelanden.

Annons
X

Påståendet är ett av 100 globala trender för det nya året som JWT listar i sin årliga trendspaning. Vad tror du om de här andra trenderna för 2013?

– Förarlösa drönare, som tidigare bara använts av militären, blir allt mer en konsumentprodukt med allt lägre prislapp. En ny våg av high tech-plan med kameror beredda på obemannade flygresor är på väg under 2013. För vuxna, barn eller kanske bönder som vill ha koll på sina marker.

– Under 2012 lanserades fejkat kycklingkött som experterna inte kunde skilja från riktigt kött. Under 2013 tros den utvecklingen booma med allt fler fejkade köttprodukter efter några års köttfest.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Tekniken blir mer bärbar och flexibel, och integrerad med våra kläder, med böjbara skärmar på väg på bred front.

    – Vi kommer allt mer att leta efter det som inte är perfekt, och det autentiska. Det kan handla om sneda och vinda ekologiska morötter eller att använda digital teknik för att se hur kläderna ser ut på ens egen kropp i stället för på supermodellens.

    – Under nästa år kan nya teknikprodukter som läser av mänskliga känslor lanseras. Forskning pågår i flera länder. Tros kunna få ett användningsområde bland annat för människor med autism.

    – Våra handstilar blir allt mer oläsliga och ses mer eller mindre som hieroglyfer av allt fler digitala konsumeter.

    – Reklam för köks- och hemprodukter riktade mot män (antagligen med ”coolare” tilltal och färre grälla färger) kommer att slå igenom globalt, när allt fler män tillbringar mer tid i hemmet med sina barn.

    – Reklam för barn blir mer könsneutral. Här tar JWC upp Harrods - samt det svenska exemplet med mer könsneutrala leksaksannonser från bland annat BR Leksaker.

    – Trött på barn och katter? Fler tros bojkotta sociala medier och ansluta sig till vad som i USA har kallats JOMO-rörelsen, the Joy of missing out.

    – Magdalena Ribbing får mycket att göra. 2013 blir året då vi kommer att komma överens om tydligare regler kring hur vi ska bete oss etikettsmässigt med sociala medier på födelsedagsfester och bröllop. Vem får tagga vem när?

    – Våra saker blir allt smartare. Vi kommer att börja kommunicera med våra intelligenta bilar, kylskåp och sommarhus. Och prylarna kommer att få en allt större personlighet och attityd.

    – 3D-skrivare för biomedicin. Skrivare som kan skriva ut mänsklig vävnad med levande celler är på gång.

    – Lekplatser för vuxna. Utegym har börjat ploppa upp här och var de senaste åren. De kommer att bli mer avancerade - och inriktade på socialt umgänge och fysisk aktivitet.

    – Fler kvinnor fryser sina ägg. Metoderna har blivit säkrare och allt fler kommer att vilja säkra upp ett gäng ägg om rätt partner dröjer.

    – Första cyberkriget? I USA växer det speciella förbandet som sysslar med it-attacker för att vara nära på fullt utvecklat för att stå emot it-krigföring under 2013.

    Vad tror du kommer att hända?

    QUIZ | Har du koll på åren som gått?

    2012: Vilket öknamnfick skandalkaptenen?

    quiz.svd.se

    2011: Katastrofer ochstörtade diktatorer

    quiz.svd.se

    2010: Vad minns duav skandalernas år?

    quiz.svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Är du trött på röstmeddelanden?

    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X