Monsieur ChocolatRörigt men med hjärtat på rätt ställe

Foto: Julian Torres/Noble

Rafael och Footit bildar cirkushistoriens första svartvita clownduo i film vars ärenden är att berätta den onda sagan om fördomar och inskränkthet i 1800-talets Frankrike, skriver Jan Söderqvist.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är sent 1800-tal i Frankrike och La Belle Epoque är inte så himla tjusig för alla överallt. Den unge Rafael (Omar Sy) drar sig fram som cirkusartist på landet i rollen som otäck kannibal. Han är nämligen svart. Vid samma cirkus finns den ledsna clownen Footit (James Thierrée), ledsen dels eftersom alla clowner enligt gängse kliché, traderad också här, är just ledsna, dels eftersom det går raskt utför med hans clownkarriär.

Men Footit får en idé: att omskola djungelvilden till clown så att de tillsammans kan bilda cirkushistoriens första svartvita clownduo. Det blir succé nästan bums, och snart uppträder de i Paris inför en besutten publik och håvar in stora summor. Allt borde vara prima, men ingalunda. Footit fortsätter att vara ledsen, dels därför att han är clown (se ovan), dels möjligen därför att han är homosexuell och isolerad inne i sin garderob. Rafael, som nu bär artistnamnet Chocolat, har svårt att hantera sin framgång och spelmissbrukar med stor frenesi. Dessutom ger sig rasismen ofrånkomligen till känna här och där.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons