X
Annons
X

Rörelse utanför ramarna

DANSÅRET 2009 En kung och en drottning gick ur tiden 2009: Merce Cunningham och Pina Bausch – två konstnärer som påverkat synen på vad dans kan vara. Svensk dans präglades av nya rumsupplevelser och utredningar.

Niklas Ek och Mikhail Barysjnikov i Den andre av Mats Ek, ett fantastiskt dansmöte som fick urpremiär på Dansens hus i december. Agnieszka Dlugoszewska i Up close med Cullbergbaletten. Angelina Allen i Empty house av Johan Inger, Göteborgsoperan.
Niklas Ek och Mikhail Barysjnikov i Den andre av Mats Ek, ett fantastiskt dansmöte som fick urpremiär på Dansens hus i december. Agnieszka Dlugoszewska i Up close med Cullbergbaletten. Angelina Allen i Empty house av Johan Inger, Göteborgsoperan. Foto: BENGT WANSELIUS, MATS BÄCKER, CARL THORBORG

Merce Cunningham undersökte rörelsen i sig via vardagens, filosofins och slumpens lagar. Pina Bausch sökte mer expressivt kroppsliga uttryck för mänskliga erfarenheter och känslor. Båda har satt djupa spår även i svensk dans. Man kan hitta Cunninghams idéer hos exempelvis den formsäkre unge koreografen Björn Säfsten, som senast imponerade med Compact conversations. Och vem om inte Mats Ek är befryndad med Bauschs ömma blick för människan? I Eks arbete med Michail Barysjnikov är det inte stjärnan som fångar, utan den erfarenhet dansaren utstrålar.

Niklas Ek och Mikhail Barysjnikov i Den andre av Mats Ek, ett fantastiskt dansmöte som fick urpremiär på Dansens hus i december. Agnieszka Dlugoszewska i Up close med Cullbergbaletten. Angelina Allen i Empty house av Johan Inger, Göteborgsoperan.

Foto: BENGT WANSELIUS, MATS BÄCKER, CARL THORBORG Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X