Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Julius Caesar Roms kamp blir till vår

Sveriges mest erfarna Shakespeareaktörer är tillbaka på Gräsgården i Vadstena. ”När är revolution laglig?” Vi har alla kunnat följa den arabiska våren på nära håll…
Sveriges mest erfarna Shakespeareaktörer är tillbaka på Gräsgården i Vadstena. ”När är revolution laglig?” Vi har alla kunnat följa den arabiska våren på nära håll… Foto: PATRIK PERSSON
Johanna Lazcabos Antonia ger segrande ur maktstriden. Foto: PATRIK PERSSON

Julius Caesar

Genre
Teater

Shakespeare på Gräsgården, Vadstena. Text: William Shakespeare. Övers: Thomas Warburton. Regi: Monica Almqvist-Lovén. Kostym: Jonna Bergelin. Medv: Pontus Plænge, Andreas Forner-Lindahl, Logi Tulinius, Astrid Kakuli, Björn Wahlberg, Johanna Lazcano, Jarinja Thelestam Mark, Arvid Westberg m fl.

Shakespeare på Gräsgården har sedan 1996 beslutsamt gjort småstadsidyllen Vadstena till ett Shakespearecentrum. Verksamheten tog sin början på gräsgården mellan det gamla Bjälbopalatset och Birgittakyrkan – mellan svensk 1300-talshistoria, komplett med relikskrinet strax bakom kalkstensväggen, och idag. En plats där akustiken är magnifik och pilfinksungar far som skottspolar genom sommarkvällen.

Det är konstigt att Shakespeares till stora delar dokumentära tragedi ”Julius Caesar” inte spelas mer ofta. Den handlar ju om rätten att göra uppror och att döda för att vidmakthålla demokratin – oavsett om förövarna har moraliskt rätt eller. Den handlar om morden på Gustav III och Olof Palme och om Egypten just nu.

Monica Almqvist-Lovén iscensätter pjäsen just som en diskussion om totalitär makt och demokrati, hon ger uppsättningen undertiteln ”den romerska våren” för att stryka under kopplingen till nutiden. Ensemblen består av sju proffs och åtta amatörer som delar på mängder av stora och små roller. Scenen står tom framför det vackra Bjälbopalatset. Ingenting onödigt men ett stort antal knivar och svärd. Över moderna kostymer hänger togor med röda detaljer som symboliserar grupptillhörighet och olika sammansvärjningar men också blod. Det är stilrent, snyggt och väldigt effektivt.

Annons
X

SHPG har under åren experimenterat med olika slags spelstilar för att göra det elisabetanska samtida. Mest publik lockar man förstås genom att spela Shakespeares komedier, så det är djärvt och hedervärt att iscensätta ett renodlat, mörkt maktdrama som ”Julius Caesar”. En fördel är att publiken till delar kan relatera till skeendet och alla känner förstås till repliken ”också du, min Brutus” när det blir dags för statskupp.

Det hela spelas som var det en bolagsstämma, behärskat men med laddad energi. Anders Forner Lindal gör en Caesar som är försvagad av sjukdom och möjligen på väg att acceptera en kungakrona som ger honom mer makt. Detta räcker för att Cassius ska locka Brutus att döda kejsaren. Här handlar det om män som inte vill mista sin position och bildar en grupp som fungerar som motstånd men inte som redskap för maktutövning. Till sist står alla mot alla.

Johanna Lazcano som Antonius segrar, som bekant. Regin låter henne vara kvinna, en Antonia. Hon gör en kraftfull tolkning som också spelar på kvinnlighet, ett intressant grepp. Pontus Plænges Brutus är en intellektuell med glasögon, en man som låter hjärnan styra hans handlingar och förtrycker sina känslor. Det är först när Brutus håller på att förlora sin makt som han kan tillåta sig att visa ömhet, också mot männen omkring sig. Mot slutet kommer några fina, intima scener, Logi Tulinius är en utmärkt Cassius som förlorar positioner kontra en smart Brutus.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Julius Caesar” är en stram, laddad och konsekvent genomförd iscensättning. Amatörerna på scenen är en bra kontaktyta till publik och plats. Det är stringent och sevärt, detta spel om makten som ytterst tillfällig position.

    Annons
    Annons
    X

    Sveriges mest erfarna Shakespeareaktörer är tillbaka på Gräsgården i Vadstena. ”När är revolution laglig?” Vi har alla kunnat följa den arabiska våren på nära håll…

    Foto: PATRIK PERSSON Bild 1 av 2

    Johanna Lazcabos Antonia ger segrande ur maktstriden.

    Foto: PATRIK PERSSON Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X