Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Marcus Eek, Carte blanche Romantisk gestik för vår tid

Håkan Nilsson fastnar inför hur konstnären Marcus Eek använder olika tillvägagångssätt och tilltal i samma verk. De blir till ett slags collage, där olika måleriska grepp förs samman.

Marcus Eek, ”Noches”, 2016, akryl på pannå, och ”Interference, 2016, olja och akryl på duk och pannå.
Marcus Eek, ”Noches”, 2016, akryl på pannå, och ”Interference, 2016, olja och akryl på duk och pannå. Foto: Galleri Charlotte Lund
Vårens konstutställningar 2017

Marcus Eek, Carte blanche

Genre
Måleri
Var
Galleri Charlotte Lund, Johannes plan 5

T o m 29 april

Under många år var det som om Marcus Eek behövde hitta något föreställande att arbeta med för komma igång med sitt måleri. Det betydde inte att motiven endast fungerade som igångsättare, tvärtom spelade Eek skickligt på olika sorters måleri där figurationen var lika viktig som någonting annat.

Med utställningen Carte Blanche på Charlotte Lund har Marcus Eek istället renodlat måleriet och arbetar nu nästan helt non-figurativt. Jag skriver inte ”nästan” för att det fortfarande finns föreställande element eller för att det rör sig om abstraktioner. Nej, ”nästan” motiveras av att Marcus Eek lyckas göra själva det non-figurativa måleriet till sitt motiv.

Marcus Ek, ”Basic”, 2017, akryl på pannå. Foto: Galleri Charlotte Lund

När jag först möter Marcus Eek nya måleri och den för mig lite oväntade vändning det har tagit, tänker jag att ”tabula rasa” (bokstavligen renskrapad tavla) vore en mer lämplig titel. Men när jag följer hur han behandlar det non-figurativa måleriet, ömsom i akryl, ömsom i olja (och ibland även ett och annat tygstycke), tänker jag att ”carte blanche” kanske inte är så dumt i alla fall. Eek har givit sig själv fria händer att göra lite som han vill med måleriet: både vad gäller den tradition han själv kommer ifrån och vad gäller måleriet i stort.

Annons
X

På Charlotte Lund kantas vägen ut i det okända av olika sätt att förhålla sig till det non-figurativa måleriet. Intressant nog har detta experimenterande inneburit att Marcus Eek nästan helt har slutat att lägga på färgen pastost. Hans nya måleri präglas snarare av att färgen stryks ut med spackel, gärna så mycket att den släpper från duken och lämnar tydliga spår av sin tillblivelse.

Att Marcus Eek så tydligt redovisar sin teknik är en aspekt av att göra själva tekniken till motiv. Likaså är det faktum att målningarna sina likheter till trots också kan ses som olika och vitt åtskilda experiment och testande av olika tekniker. Men det jag verkligen fastnar inför är hur Eek använt sig av olika tillvägagångssätt och tilltal inom samma målning. De blir till ett slags collage, där fragment av olika måleriska grepp förs samman.

Marcus Eek, ”Travel the green”, 2017, olja och akryl på duk. Foto: Galleri Charlotte Lund

Verket ”Travel the green” är närmast en exempelsamling av skilda sätt att måleriskt förhålla sig till det gröna. I något fall avslutas färgfältet så abrupt att det blir tydligt att något har tagits bort från den ursprungliga bilden. Troligen har Marcus Eek tejpat på duken och när denna har avlägsnats har också en del av måleriet försvunnit. Den plötsligt avskurna gesten blir så påtaglig att jag kommer att fokusera på hur något är gjort, snarare än vad det är jag ser. Det non-figurativa blir motivet.

Det går att invända att Marcus Eeks utställning, fastän han har snävat av måleriet, spretar åt väl många håll. Här ställs experiment med tyg och färger som skiftar i nyans bredvid närmast oförblommerad romantisk gestik. Fördjupningar i det non-figurativa samexisterar med lustiga och lekfulla tilltag. Å andra sidan kan denna mångfald lika förklaras med att Marcus Eek har släppt på bromsen. Det borde han väl också göra. Vad skall han annars med ett carte blanche till?

Annons
Annons
X

Marcus Eek, ”Noches”, 2016, akryl på pannå, och ”Interference, 2016, olja och akryl på duk och pannå.

Foto: Galleri Charlotte Lund Bild 1 av 3

Marcus Ek, ”Basic”, 2017, akryl på pannå.

Foto: Galleri Charlotte Lund Bild 2 av 3

Marcus Eek, ”Travel the green”, 2017, olja och akryl på duk.

Foto: Galleri Charlotte Lund Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X