Recension

Magnus-MariaRoller på glid i fantasifullt verk

ENSEMBLEOPERA Suzanne Ostens outtröttliga fantasi impregnerar den nyskrivna operan ”Magnus-Maria”. SvD:s Bo Löfvendahl ser en starkt berörande föreställning.

Under strecket
Publicerad
Operan ”Magnus-Maria” handlar om Maria Johansdotter från åländska Föglö som 1705 ställdes inför rätta efter att ha utgett sig för att vara man.

Operan ”Magnus-Maria” handlar om Maria Johansdotter från åländska Föglö som 1705 ställdes inför rätta efter att ha utgett sig för att vara man.

Foto: TIINA TAHVANAINEN
Annons

Samtida med Karl XII var Maria Johansdotter från åländska Föglö, en liten ösocken som då låg mitt i det svenska riket. 1702, medan kungen var ute på ett av alla sina fälttåg, reste den unga Föglöflickan till Stockholm för att arbeta och spela nyckelharpa.

1705 ställdes hon inför rätta och dömdes till två veckors fängelse på vatten och bröd, anklagad för att ha ställt till med ”oreda och villervalla”. Maria hade utgett sig för att vara man och dessutom legat tillsammans med flera pigor. Med förfalskade intyg presenterade hon sig som Magnus Johansson och fick till och med ett anbud att bli klockare på Lovön.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons