X
Annons
X
Recension

Kommissarie Gordon / Gräs Roliga tankenötter och finurligheter i det gröna

Premium

En deckarhistoria på Teater Pero och en surrealistiskt övergräsad dans-dockfantasi på Marionetteatern är två aktuella uppsättningar i Stockholm som ger barnpublik och vuxna stor utdelning. SvD:s Karin Helander roas och förundras.

Viktor Gyllenberg, Magnus Erenius och Emelie Garmén i ”Gräs” på Marionetteatern.
Viktor Gyllenberg, Magnus Erenius och Emelie Garmén i ”Gräs” på Marionetteatern. Foto: Petra Hellberg

Polisväsendet har problem. Det är ingen hemlighet och även på den legendariske kommissarie Gordons poliskontor råder underbemanning. Hur mycket Ulf Erikssons gemytlige polischef än stämplar och snarkar så går nöttjuvarna lösa. En liten mus befordras från småtjuv till polisassistent och lyckligare över en plötslig befordran (och ett namn och en tillhörighet) än Baura L Magnúsdóttirs hänförande Paddy har man nog aldrig sett.

Peter Engkvist har regisserat deckarhistorien "Kommissarie Gordon" (från 4 år) efter Ulf Nilssons bok. Spelstilen är avväpnande avslappnad, man filmar fyndigt rekvisitan när man behöver miljöbilder på fonden. Den samspelta ensemblen bygger den lagom spännande berättelsen tillsammans. Det spanas och spejas och spåras. En av höjdpunkterna bjuder Magnus Lundblad på när han gör en roligt snabb dialog mellan två korttänkta nöttjuvar. Och barnpubliken får med sig några tankenötter att tugga på, om vikten av att dela med sig och det moraliska ansvaret för dem som inte har.

Viktor Gyllenberg, Magnus Erenius och Emelie Garmén i ”Gräs” på Marionetteatern.

Foto: Petra Hellberg Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X