Annons
Recension

Auguste Rodin: RodinRodin var de starka känslornas mästare

Auguste Rodin, ”Bellona”.
Auguste Rodin, ”Bellona”. Foto: Linn Ahlgren/Nationalmuseum

Formen var viktigast, inte motivet. Hos Auguste Rodin finns samma vilja att hitta en människa i själva kroppen som hos Michelangelo, skriver SvD:s Joanna Persman. Nationalmuseum bjuder på en gedigen, traditionell presentation av en av världens mest kända skulptörer.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Detalj av Rodins ”Je suis belle” (”Jag är skön”).

Foto: Antti Kuivalainen, Finlands NationalgalleriBild 1 av 1

Han var uppfylld av sin tid, men på något sätt tidlös i sitt skapande. Den franske skulptören Auguste Rodin föddes samma år (1840) som målaren Claude Monet. Som andra impressionister var han ointresserad av en polerad yta. Ett ögonkast på Rodins tidiga skulpturer räcker för att uppleva hur djupt han beundrade Michelangelo. Här finns samma vilja att hitta en människa i själva kroppen. Det var formen som var viktigast, inte motivet.

Rodins uttryck är ofta febrigt och ibland rått. Därmed trotsade han akademisk idealism och drog mot en avskalad naturalism med symboliska förtecken. I hans mångåriga skapande finns dock skiftningar som gör att de flesta definitioner rämnar när man försöker låsa in hans verk i något fack.

Annons
Annons
Annons