Annons
X
Annons
X

Rödgröna tvingar fram folkomröstning

Den rödgröna oppositionen vill hålla en regional folkomröstning om motorvägssatsningen Förbifart Stockholm. Även om det blir en borgerlig majoritet så kommer de att tvinga fram en folkomröstning via en lagändring.

Av TT
(uppdaterad)
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

– Jag utgår från att borgerliga politiker kommer att respektera vad stockholmarna tycker i en folkomröstning, sade Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin.

Vänsterpartiledaren Lars Ohly hotade med att en rödgrön regering kommer att frysa de statliga bidragen till Förbifart Stockholm om ett borgerligt styre i huvudstaden inte följer ett folkomröstningsbeslut om att satsa på ökad kollektivtrafik i stället.

Förslaget ingår i en överenskommelse mellan de tre partierna om infrastrukturen i Stockholmsområdet.

Annons
X

Folkomröstningen ska, enligt överenskommelsen, hållas den 23 september 2012.

De rödgrönas förslag innebär att samtliga invånare i Stockholms län ska få ta ställning till två alternativ. Antingen bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer eller att bygga en ny nord-sydlig motorvägsförbindelse i Stockholms län, den så kallade Förbifart Stockholm.

Tidigare har S i Stockholm varit berett att köra över MP och V för att få igenom Förbifart Stockholm.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Fuskbygget fortsätter”, konstaterar statsminister Fredrik Reinfeldt i en kommentar om de rödgrönas samarbete och den senaste överenskommelsen.

    ”Oförmågan att samarbeta på riktigt och att sluta överenskommelser sätts före Stockholmsregionens och Sveriges viktiga framtidsinvesteringar”, kommenterar Reinfeldt.

    Förbifart Stockholm fick förra året klartecken av den borgerliga regeringen i och med att miljöprövningen blev klar.

    Satsningen innebär en ny 21 kilometer lång motorväg mellan E 4/E 20 söder om Kungens kurva i Huddinge och E 4 norr om Häggvik i Sollentuna.

    Av den totala sträckan kommer 17 kilometer att ligga i tunnel. Det innebär att den längsta tunneln i landet kommer att byggas.

    Prislappen beräknas bli 27,5 miljarder kronor, vilket är det dyraste vägprojektet hittills, men det bedöms av regeringen vara samhällsekonomiskt lönsamt. Enligt en regional överenskommelse ska staten står för fem miljarder kronor, medan resterande 22,5 miljarder är tänkta att finansieras med trängselskatter och eventuellt även kommunala medel.

    På Trafikverket arbetar i dag cirka tio personer, plus ett antal konsulter, heltid med att planera Förbifart Stockholm. Får de fortsätta med det borde själva bygget kunna starta 2012. Och då är tid för överklaganden inlagd i processen.

    Miljörörelsen, liksom Vänsterpartiet och Miljöpartiet är mycket kritiska till projektet.

    Stockholm TT

    Annons
    Annons
    X
    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X