Annons

Mikael Mölstad:Röda favoriter som är rena sockerchocken

Förra veckan var jag nära att få en sockerchock när jag p­rovade över 140 olika boxar på System­bolaget. Jag kan utan överdrift påstå att jag åter blev förvånad över hur sött vinet är i många boxar. I synnerhet de röda.

Under strecket
Publicerad

Som vinskribent måste jag prova mycket vin. Oftast är det intressant men ibland är det bara tufft. Som vid den årliga boxprovningen. Just nu undrar jag om jag vill utsätta mig för detta igen. Av de 142 boxarna finns det bara runt 20 som jag med gott samvete kan tänka mig att rekommendera.

Är jag då en vinsnobb som inte fattar vad folk vill ha? Nej, jag tycker inte det. Jag provar alla dessa viner med öppna ögon och smaksinnen. Jag har aldrig haft problem med att rekommendera relativt billiga viner förutsatt att de är schysst tillverkade och har en hyggligt balanserad smak. Det gäller dessvärre inte alla dessa publikfriande röda boxar. Det handlar om socker. Massor av socker.

Tack vare sötman smakar v­inet, helt enkelt, jättegott. Och då vill vi gärna dricka mer av samma vin. Det är precis samma effekt som får oss att konsumera processad snabbmat för miljarder varje år. I maten är det vissa proportioner mellan socker och fett som triggar hjärnan. I vinet ger förhållandet mellan socker och alkohol samma effekt.

Annons
Annons

Det är precis samma effekt som får oss att konsumera processad snabbmat för miljarder varje år.

De tio mest säljande röda boxarna har en genomsnittlig sockerhalt på 8 gram per liter. Alltså mer än fyra gånger mer än ett normalt rödvin. Omräknat i sockerbitar innebär det att en tre­litersbox med storsäljande rött vin innehåller i snitt runt åtta sockerbitar. Den värsta sockerbomben av de tio mest sålda innehåller 13 sockerbitar i de tre litrarna.

Det handlar alltså om stora belöningseffekter som garanterat sätter sig kring midjan och baken. Och just socker­konsumtion är ett av världens största hälsoproblem i dag.

På Systembolagets webb och app finns nu sockerhalten angiven även för röda viner, som tur är. Men det står ingenting om att vinerna egentligen ska kallas för halvtorra, åtminstone enligt EU:s normer där gränsen för halvtorrt går vid 4 gram socker per liter. Beviset för att sockerchock säljer kan man se i Systembolagets försäljningsstatistik. Från de 8 grammen i snitt för de tio mest säljande sjunker snittsocker­halten till 6,8 gram för de kommande tio och till 5 gram för de på plats tjugo till trettio.

Beviset för att sockerchock säljer ser man i Systembolagets försäljningsstatistik.

Vad tycker då Systembolaget om detta? Min uppfattning är att det inte alls gillar det. Men som monopol får de inte diskriminera vissa viner, än mindre folks smak. Nu är det dock inte Systembolaget som valt att köpa in alla dessa söta röda viner. De tar sig in till butikshyllorna ändå. Och väl där säljer de i enorma mängder.

**Hur går det till? **Ja, det är ganska enkelt. Först hittar man ett rött halvtorrt vin utan störande smaker och gärna med kul design och något med zin eller appassimento i namnet. Därefter lanseras v­inet på beställningssortimentet och därefter drar man i gång marknadsföringen. Främst sker detta genom annonser och beställningsfunktioner via Systembolagets webbplats. Efter sex månader och någon miljon kronor är vinet för det mesta på hyllan i ett antal butiker.

Som du anar kan du inte satsa en miljon kronor på vilket vin som helst. Det gäller att det säljer i stora volymer snabbt. Med andra ord välj röda sockrade boxar. Här är talande siffror: de röda tio-i-toppboxarna säljer en volym av över 20 miljoner liter per år till ett värde av närmare 1,4 miljarder kronor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons