RO: McDonalds reklam vilseledande

Reklamen på McDonalds brickunderlägg är vilseledande, anser reklamombudsmannen (RO). Hamburgerjätten skriver att de samarbetar med svenska bönder, och därefter att deras hamburgare består av 100 procent nötkött - något som enligt RO kan misstolkas som att allt kött kommer från svenska gårdar. I själva verket är 45 procent av köttet svenskt. Enligt företagets marknadschef ska texten ses över.

Under strecket
Publicerad
McDonalds har öppnat sin första restaurang i Vietnam.

McDonalds har öppnat sin första restaurang i Vietnam.

Foto: SHUTTERSTOCK
Annons

Mot en bakgrund av en traktor på en åker med en kyrka i bakgrunden skriver McDonalds bland annat ”Vi samarbetar med över tusen svenska bönder som varje dag, året om, jobbar för att du ska få så bra råvaror som möjligt när du äter hos oss. Vår mjölk från Arla är exempelvis ekologisk och våra hamburgare består alltid av 100 % nötkött. Inget annat!” Sen följer en länk och en uppmaning om att läsa mer på företagets sajt, samt texten ”McDonald’s i stolt samarbete med 1000 svenska bönder”.

En person som anmält reklamen menar att kontexten gör att den som läser på brickunderlägget luras att tro att 100 procent av köttet är svenskt. I verkligheten kommer 45 procent av McDonalds nötkött från svenska gårdar. RO finner att texten ger intryck av att hamburgarna görs på svenskt kött, och menar att reklamen därför är vilseledande.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons