X
Annons
X

”Riv upp reformen med lärarlegitimationer”

Syftet med att införa legitimering av lärare var entydigt gott. ­Ändå finns det skäl att ifrågasätta reformen. Timbro släpper i dag en granskning där vår slutsats är att modellen med lärar­legitimationer är feltänkt och bör rivas upp.

I stället för att hjälpa ele­verna skapar lärarlegitimationen ett privilegierat skrå, skriver Johan Ingerö och Jesper Ahlgren.
I stället för att hjälpa ele­verna skapar lärarlegitimationen ett privilegierat skrå, skriver Johan Ingerö och Jesper Ahlgren. Foto: Katarzyna Korza/TT

Sommarlovet är över. Skolorna har slagit upp portarna för ännu ett läsår, ett läsår som kommer att bli speciellt. Det är nämligen det första året då det nya systemet med lärarlegitimation får fullt genom­slag. Från och med nu får endast de med lärarutbildning självständigt sätta betyg och tillsvidareanställas som lärare.
 
Denna reform genomdrevs av den tidigare alliansregeringen, med Folkpartiet och utbildnings­minister Jan Björklund som starkast pådrivande kraft. Lärarlegitimation är dessutom något som Lärar­nas riksförbund drivit sedan början av 1990- talet och som har fått starkare politiskt stöd i takt med att resultaten i den svenska skolan sjunkit.

I stället för att hjälpa ele­verna skapar lärarlegitimationen ett privilegierat skrå, skriver Johan Ingerö och Jesper Ahlgren.

Foto: Katarzyna Korza/TT Bild 1 av 2

Johan Ingerö och Jesper Ahlgren

Foto: Pressbild/Timbro Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X