”Riskabelt att fjärrstyra flygplatser från Arlanda”
Ett nytt avtal gör att flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö kommer att bli helt beroende av en fungerande it-kommunikation till Stockholm, något som kan öka sårbarheten i krissituationer. Vi ser frågetecken kring Luftfartverkets objektivitet i frågan och anser att den bör behandlas av en helt oberoende instans, skriver ett stort antal flygledare.
Den 22 november tecknade Luftfartsverket och Swedavia avtal om att flygtrafikledningen på fyra av landets statliga flygplatser ska fjärrstyras från Stockholm, Arlanda. I grund och botten innebär detta att Kirunas, Umeås, Östersunds och Malmös flygplatser blir helt beroende av en fungerande it-kommunikation mellan Stockholm och dessa regioner för att fungera. Frågan har skapat en del oro på ledarsidor och i debattartiklar runt om i landet senaste tiden. Vissa omständigheter har även kommit fram i dagens ljus som gör att vi ställer oss frågan om detta är en bra idé.