X
Annons
X

”Riskabelt att fjärrstyra flygplatser från Arlanda”

Premium

Ett nytt avtal gör att flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö kommer att bli helt beroende av en fungerande it-kommunikation till Stockholm, något som kan öka sårbarheten i krissituationer. Vi ser frågetecken kring Luftfartverkets objektivitet i frågan och anser att den bör behandlas av en helt oberoende instans, skriver ett stort antal flygledare.

Flygledartornet på Arlanda.
Flygledartornet på Arlanda. Foto: Lars Pehrson

Den 22 november tecknade Luftfartsverket och Swedavia avtal om att flygtrafikledningen på fyra av landets statliga flygplatser ska fjärrstyras från Stockholm, Arlanda. I grund och botten innebär detta att Kirunas, Umeås, Östersunds och Malmös flygplatser blir helt beroende av en fungerande it-kommunikation mellan Stockholm och dessa regioner för att fungera. Frågan har skapat en del oro på ledarsidor och i debattartiklar runt om i landet senaste tiden. Vissa omständigheter har även kommit fram i dagens ljus som gör att vi ställer oss frågan om detta är en bra idé.

Flygledartornet på Arlanda.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Air Traffic Control Centre på Arlanda.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X