Annons

Risk för varumärken i kultursponsring

Att sponsra kultur innebär risker för företagens varumärken om det slår snett och oväntat, som med fallet BMW och Nationalmuseum, menar varumärkesexperter. Ett syfte med sponsringen kan vara tillgång till exklusiva salonger för en liten grupp.

Publicerad
BMW:s sponsring av Nationalmuseum har väckt stor uppmärksamhet.
BMW:s sponsring av Nationalmuseum har väckt stor uppmärksamhet. Foto: TT

Att bygga ett varumärke genom att synas i fina kultursalonger är en säker väg att gå om man vill investera i varumärkets förtroendekapital, menar varumärkesforskare. Som när BMW såg till att investera i ett sponsoravtal för exponering på Nationalmuseum Design i centrala Stockholm. Nationalmuseum ställde upp och fick i affären en hemlig summa pengar och nycklar till två nya BMW-bilar, varav en tycks ha hamnat i överintendentens egen ficka, som SvD tidigare avslöjat.

BMW:s sponsring av Nationalmuseum har väckt stor uppmärksamhet.

Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons