X
Annons
X

Risk att tågmiljarderna hamnar fel

Alliansregeringens tågsatsning är välkommen, men om Sverige ska ha en järnväg i världsklass krävs fler nyinvesteringar. Dessutom måste organisationen för järnvägsunderhåll stöpas om i grunden. Annars finns det risk att miljarderna försvinner i myllret av aktörer, skriver Janne Rudén, Seko.

Frågan om regeringen kan få tågen att komma i tid kvarstår trots gårdagens satsning, skriver Janne Rudén, Seko.
Frågan om regeringen kan få tågen att komma i tid kvarstår trots gårdagens satsning, skriver Janne Rudén, Seko. Foto: LARS PEHRSON

Regeringen presenterade i går ett utdrag ur höstens budget där totalt 55 miljarder kronor extra satsas på järnvägen fram till år 2025. Av detta ska 35 miljarder gå till investeringar och 20 miljarder till underhåll. Vi tycker att regeringens aviserade satsningar är välkomna och kommer att leda till att kapaciteten höjs.

Frågan om regeringen kan få tågen att komma i tid kvarstår trots gårdagens satsning, skriver Janne Rudén, Seko.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X