Annons

Risk att ny t-bana kommer att dras fel

Kollektivtrafiksituationen i Stockholm är i nuläget mycket ansträngd och för att avlasta det befintliga nätet krävs det att stora satsningar görs. En förlängning av tunnelbanans blå linje mot Nacka måste absolut passera de folkrika delarna av Stockholms stad – östra Södermalm och Hammarby Sjöstad. Därför finns det viss anledning till oro över den infrastrukturproposition som regeringen nyligen överlämnade till riksdagen, skriver ledande centerpartister i Stockholm.

Publicerad
För att tunnelbanan ska få den önskade effekten krävs det att den dras där människor bor och arbetar, skriver artikelförfattarna.
För att tunnelbanan ska få den önskade effekten krävs det att den dras där människor bor och arbetar, skriver artikelförfattarna. Foto: HASSE HOLMBERG/SCANPIX

Med knappt 40 000 personer per år i befolkningsökning är Stockholm en av Europas snabbast växande storstäder. Stockholmsregionen spelar en central roll för hela Sveriges ekonomi – och en förutsättning för regionens tillväxt är ett väl fungerande trafiknät. Möjligheterna och potentialen med ett växande Stockholm är många, men det medför även stora utmaningar. Om vi ska kunna minska bilberoendet, möta våra klimatmål och förbättra luftkvaliteten måste vi bygga mer tunnelbana i kombination med en tätare stadsstruktur.

För att tunnelbanan ska få den önskade effekten krävs det att den dras där människor bor och arbetar, skriver artikelförfattarna.

Foto: HASSE HOLMBERG/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons