Revolution

Musikbranschen har genomgått en revolution. Skiv­köparna sviker sedan länge. Madonna har tecknat avtal med en konsertarrangör. Radiohead ger ut själva. Och kafékedjan Starbucks har startat eget skivbolag. Här hemma spelade Adam Tensta in sitt debutalbum i en garderob, uppbackad av det mångsysslande kollektivet RMH. För dem är själva cd-skivan bara en liten plastbit i spelet.

Under strecket
Publicerad
DAVE HOGAN
Foto: DAVE HOGAN
Annons

Adam Tensta pressar vänster pekfinger mot näsan och mikrofonen mot munnen. ”I’ll be back before you know it, back before you know it” rappar han. Drivet. Bredvid honom på Nalens scen scratchar dj:n Rooftop. Det är tidig eftermiddag, full belysning, i de utplacerade termosarna kallnar kaffet, i kannorna ljumnar mjölken. Runtom hastar eventpersonal, hänger upp banderoller och bockar av på listor.

Adam och Rooftop kör på. Plötsligt, mitt i en låt, blir det tyst. Det sitter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons