Annons

Sonja Ferlov Mancoba, ”Ingen skaber alene”Revansch för förbisedd modernistisk pionjär

Sonja Ferlov Mancoba, Installationsvy på Statens Museum for Kunst.
Sonja Ferlov Mancoba, Installationsvy på Statens Museum for Kunst. Foto: Joakim Züger / Statens Museum for Kunst

Sonja Ferlov Mancobas konst känns helt rätt i tiden i dag. Hon lyckades med det som många av dagens konstnärer vill åstadkomma – att hitta ett konstnärligt språk som omfamnar olika kulturer och tidsåldrar. Och hon gjorde det redan på 1930-talet.

Publicerad

Sonja Ferlov Mancoba (1911 – 1984) växte upp i Danmark. Som 25-åring flyttade hon till Paris där hon hyrde ateljé intill Alberto Giacometti och mötte många av dåtidens ledande konstnärer. Hon har fram till idag varit relativt okänd både i och utanför Danmark. Nu visas en stor retrospektiv utställning på Statens Museum for Kunst. Intresset i Danmark är stort och en version av utställning kommer att visas på Centre Pompidou i Paris under sommaren.

Två av verken som visas har varit extra viktiga för Sonja Ferlov Mancoba. Det ena är ”Levande grenar” från 1935. Hon var utbildad i måleri, men under några lyckliga dagar på Bornholm tillsammans med Richard Mortensen och andra konstnärsvänner upptäckte hon att hon egentligen var skulptör. De samlade grenar på stranden och experimenterade med spontant skapande i surrealismens anda. I Sonja Ferlov Mancobas lilla träskulptur från Bornholm relaterar grenarna till varandra som om de vore levande väsen.

Sonja Ferlov Mancoba, ”Levande grenar”, 1935.

Foto: Museum Jorn, Silkeborg Bild 1 av 4

Sonja Ferlov Mancoba, ”Skulptur”, 1940–46.

Foto: Statens Museum for Kunst Bild 2 av 4

Sonja Ferlov Mancoba, ”Mask” (även kallad ”Krigsutbrottet”), 1939.

Foto: Anders Sune Berg / Museum Jorn, Silkeborg Bild 3 av 4

Sonja Ferlov Mancoba i ateljén i Gudhjem 1951.

Foto: Johnny Bonne/Statens Museum for Kunst Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons