”Resursskolorna måste räddas”
En plats för barnet i en resursskola blir många familjers räddning efter år av kamp. Nedläggningar av skolorna drabbar elever, familjer, klasskamrater och lärare, skriver flera debattörer.
Resursskolornas existens är återigen hotad och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar har uttryckt sin förtvivlan i medierna de senaste veckorna. Nu vill även vi yrkesverksamma psykologer och läkare i hälso- och sjukvården ge vårt perspektiv på varför resursskolorna måste räddas.
I vårt dagliga arbete träffar vi barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Barn som har svårigheter med socialt samspel och flexibilitet, överkänslighet för sinnesintryck, brister i uppmärksamhet, språk och motorik. Vi utreder grundligt deras styrkor, svårigheter och stödbehov i syfte att skapa förutsättningar för barnen att kunna utvecklas kunskapsmässigt och socialt, något som alla barn enligt lag har rätt till.