”Resursskolorna måste räddas”

Foto: Jessica Gow/TT

En plats för barnet i en resurs­skola blir många familjers räddning efter år av kamp. Nedläggningar av skolorna drabbar elever, familjer, klass­kamrater och lärare, skriver flera debattörer.

Under strecket
Publicerad
Annons

Resursskolornas existens är återigen hotad och föräldrar till barn med funktions­nedsättningar har uttryckt sin förtvivlan i medierna de senaste veckorna. Nu vill även vi yrkesverksamma psykologer och läkare i hälso- och sjukvården ge vårt perspektiv på varför resursskolorna måste räddas.

I vårt dagliga arbete träffar vi barn med neuropsykiatriska funktions­nedsättningar. Barn som har svårigheter med socialt samspel och flexibilitet, överkänslighet för sinnesintryck, brister i uppmärksamhet, språk och motorik. Vi utreder grundligt deras styrkor, svårigheter och stödbehov i syfte att skapa förutsättningar för barnen att kunna utvecklas kunskapsmässigt och socialt, något som alla barn enligt lag har rätt till.

Annons
Annons
Annons