Annons

Nu kan köer vara på väg att dö ut

Digital självbetjäning har blivit ett vanligt inslag i restaurangvärlden. Och trenden är tydlig: fler och fler branscher vill hitta nya sätt att ge sina konsumenter en bra serviceupplevelse. En lösning har visat sig vara självbetjäningskiosker.

Tack vare teknikens framfart de senaste decennierna har vi blivit alltmer vana vid att leva i en digitaliserad värld. Det märks inom alla branscher, där målet ofta är att skapa smidigare och enklare sätt att lösa vardagssysslor. Pej vill nu hjälpa fler företag att få upp ögonen för digitala självbetjäningskiosker.

– Dagens konsumenter kräver en digital miljö, säger Rickard Styrén, CCO och ansvarig för kiosker på Pej. 

En undersökning visar att hela 40 procent av konsumenter mellan 18 och 40 år föredrar att använda digitala kanaler när de till exempel ska beställa mat. De får mer tid att begrunda sina val och slipper känna sig stressade av en ringlande kö bakom dem.

Banar väg för nya branscher

Inom restaurangnäringen, och kanske specifikt på snabbmatsrestauranger, har vi kunnat se självbetjäningskiosker de senaste tio åren. Kioskerna håller köer och trängsel nere, samtidigt som de tillåter restaurangerna att effektivisera personalen då de flyttas från kassalinjen in i köket. 

Och det är inte enbart inom restaurangbranschen som digital självbetjäning är vägen framåt. Även inom dagligvaruhandeln har kiosker börjat användas hos såväl stora aktörer som mindre närbutiker framgångsrikt. Detsamma gäller hotellverksamheter där kiosken hjälper gästerna att checka in och ut själva utan att behöva stå i kö till receptionen.

Skepsis till trängsel

Efter pandemin finns en stark skepsis till just köer och trängsel, samtidigt som vi vill ha mänsklig kontakt igen. Balansen är hårfin, och Pej hjälper företag att träffa rätt. 

– De digitala kioskerna är inte här för att ersätta människans roll inom service. Tvärtom hjälper de till att göra servicen bättre. Personalen kan placeras där de skapar riktigt mervärde för slutkonsumenten. På så sätt får kunden en bättre upplevelse från start till slut, säger Rickard Styrén.

Annons
Detta är en annons från Pej, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.