”Reseföretag måste ta ansvar för arbetsvillkoren”

De som tvättar svenska turisters hotellakan i Thailand arbetar 17-timmarspass. Frukostfrallorna bakas av anställda som inte haft semester på ett år. I Dubai får de som bäddar sängar och rengör poolen passen beslagtagna. Nu uppmanar vi reseföretagen att förbättra situationen för migrantarbetare som jobbar på resmålen, skriver representanter för Union to Union, Fair Action och Swedwatch.

Under strecket
Publicerad
28 av 30 intervjuade migrantarbetare i Dubai har fått sina pass beslagtagna av arbetsgivaren vilket hindrar dem från att söka andra jobb eller att lämna landet. Enligt internationella arbetsorganisationen ILO är kvarhållande av pass ett tecken på tvångsarbete, skriver författarna.

28 av 30 intervjuade migrantarbetare i Dubai har fått sina pass beslagtagna av arbetsgivaren vilket hindrar dem från att söka andra jobb eller att lämna landet. Enligt internationella arbetsorganisationen ILO är kvarhållande av pass ett tecken på tvångsarbete, skriver författarna.

Foto: Kamran Jebreili/AP
Annons

I vinter åker över 70 000 svenskar på solsemester till Thailand med charterjättarna Apollo, Fritidsresor och Ving. Reseföretagen utlovar lyxiga poolområden, kritvita stränder och avkopp­ling för hela familjen i ”leendenas land”. Men bakom kulisserna döljer sig en helt annan verklighet: Anställda som arbetar flera år utan en enda dags betald ledighet, utbredd diskriminering och löner som är lägre än minimilönen är vardag för personal från grannlandet Burma, trots att det strider mot thailändsk lagstiftning.

Annons
Annons
Annons