Annons
Recension

Den amerikanska flickanResan till Trakten är mödan värd

En by i kramp Gemensamt för Monika Fagerholms böcker är fokuseringen på den unga människan. I Den amerikanska flickan undersöks världen, eller Trakten, av de bästa vännerna Doris och Sandra.

Publicerad

Monika Fagerholm slog igenom med ”Underbara kvinnor vid vatten”. Romanen nominerades för det prestigefyllda, nu nedlagda Aristeionpriset, den filmades, såldes över världen och är nu, tio år gammal, fortfarande aktuell för sin pregnanta och levande skildring av 60- och 70-talen, sett ur unga, växande människors perspektiv. Det var Fagerholms första roman. Sedan dess har hon hunnit med romanen ”Diva” (1998), en levande och intensiv skildring av unga människors liv i cementerade, döda förorter, där det gäller att kunna lösenordet för överlevnad. Hon är en flitig författare men publicerar sig sparsmakat. Orsaken torde vara att hon tillhör släktet storsatsare. Den vanliga romanens trehundrasidiga format är ingenting för henne.
Den amerikanska flickan har en sida gemensam med de tidigare romanerna, den berättar om ett sent 60-tal som går över i 70-talet, förändringens tid. Gemensamt med de tidigare prosaböckerna har den också fokuseringen på den unga människan. Landskapet är dock ett annat, ett svårinringat Finland, retsamt kallat Trakten, med ett träsk som huvudingrediens. Det handlar om en landsdel som tidigare varit ockuperad och för naturligtvis tankarna till det skövlade Porkkala, ja snarare just den geografiska bindningen än den eviga ”drömmen om Karelen”.

I denna dyiga, av Gud glömda trakt lever några familjer i påtvingad närhet med varandra. Här behövs inga skvallerspeglar, här kan ingenting gömmas, dubbelliv är en omöjlighet liksom det också tycks vara omöjligt att få ha sitt växande i fred. Det goda som föds ur bybornas vaksamhet är naturligtvis, att barn som far illa blir sedda och kan få hjälp, åtminstone rent praktiskt.
Doris Flinkenberg är ett misshandlat barn som får en ny familj. Framför allt får hon en bästa vän, Sandra, också hon vilsen och tilltufsad. Tillsammans målar de Ensamheten & Rädslan på sina tröjor och behöver inte blanda blod; de är i varandras blod. Sandra är en harmynt, realistisk flicka, dotter till Lorelei Lindberg och Ålänningen, ett barn i kläm mellan dramatiska föräldrar som agerar ut sina känslor på ett slitsamt sätt. Trion hamnar i ett utkantshus i den dyiga Trakten när den tygbutik, Lilla Bombay, Lorelei driver gått i konkurs. Sandra den kloka möter Doris den påhittiga och sköra. Tillsammans stiger de rakt in i ortens stora mysterium: Den amerikanska flickan som drunknat, den unga pojken Björn som hängt sig.

Annons
Annons
Annons