Resa som förflyttar barnen till barocken

Koreografen och regissören Karin Modigh testar scenografin till ”Station Illusion” i Kungliga Operans verkstad.
Koreografen och regissören Karin Modigh testar scenografin till ”Station Illusion” i Kungliga Operans verkstad. Foto: Lars Pehrson

Fransk barock är värd att hylla – inte minst för dess inverkan på svensk kultur. På Kungliga Operan låter entusiasten Karin Modigh den unga publiken suga i sig av tidens sköna konster på ”Station Illusion”.

Under strecket
Publicerad
”Jag hade med mig saker i bagaget, bland annat mycket efterforskningar kring slottsarkitekten Tessin den yngre”, säger regissören Karin Modigh.

”Jag hade med mig saker i bagaget, bland annat mycket efterforskningar kring slottsarkitekten Tessin den yngre”, säger regissören Karin Modigh.

Foto: Lars Pehrson
Karin Modigh.

Karin Modigh.

Foto: Lars Pehrson
Nygjorda plåtskyltar ska sättas upp och dekorkulisser målas klart till det som ska föreställa en levande huvudstad. Dekorationsmästare Björn Kiltorp tittar ut.

Nygjorda plåtskyltar ska sättas upp och dekorkulisser målas klart till det som ska föreställa en levande huvudstad. Dekorationsmästare Björn Kiltorp tittar ut.

Foto: Lars Pehrson
Stockholm sett ur slottsarkitekten Nicodemus Tessin den yngres perspektiv.

Stockholm sett ur slottsarkitekten Nicodemus Tessin den yngres perspektiv.

Foto: Lars Pehrson
Annons

Vackra vyer över det sena 1600-talets Stockholm är fonden när Kungliga Operan sätter upp ”Station Illusion” på Rotundan. Någon månad före premiären står några hantverkare på stegar och sätter upp nygjorda plåtskyltar, målar dekorer och formar det som ska bli en levande huvudstad, sedd ur hovarkitekten Tessins perspektiv. Mitt i myllret, mer exakt på runda kuddar på golvet, sätter sig sedan publiken efter att ha stigit av på denna Station Illusion.

Karin Modigh är koreograf och regissör, boende i Paris sedan tio år – och som man snart förstår, besatt av barock. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons