Renzo Piano fångar ljuset i Oslo

KONSTHUS Igår återöppnade Astrup Fearnley-museet i en byggnad ritad av den italienske arkitekten Renzo Piano. Sett från Oslofjorden har det därmed blivit balans – på den ena sidan av Rådhuset är det opera, på den andra konst.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Oslo har fått en ny signalbyggnad. I går återöppnade Astrup Fearnley-museet i en byggnad ritad av den italienske arkitekten Renzo Piano

Oslo har fått en ny signalbyggnad. I går återöppnade Astrup Fearnley-museet i en byggnad ritad av den italienske arkitekten Renzo Piano

Foto: NTB SCANPIX
Bilder från nya konsthallen.

Bilder från nya konsthallen.

Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX
VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX / SCANPIX
Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX / SCANPIX
VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX / SCANPIX
Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX / SCANPIX
Annons

Renzo Piano skruvar på sig på stolen, där han sitter på podiet bredvid museets isländska direktör Gunnar B Kvaran och framför ett konstverk av den amerikanska konstnären Dan Colen gjort av tuggummi i skarpa färger.

Nya Astrup Fearnley-museet beskrivs redan som ett mästerverk.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons