Annons

Renzo Piano fångar ljuset i Oslo

KONSTHUS Igår återöppnade Astrup Fearnley-museet i en byggnad ritad av den italienske arkitekten Renzo Piano. Sett från Oslofjorden har det därmed blivit balans – på den ena sidan av Rådhuset är det opera, på den andra konst.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Oslo har fått en ny signalbyggnad. I går återöppnade Astrup Fearnley-museet i en byggnad ritad av den italienske arkitekten Renzo Piano

Foto: NTB SCANPIX Bild 1 av 8

Bilder från nya konsthallen.

Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX Bild 2 av 8
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX Bild 3 av 8
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX Bild 4 av 8
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX Bild 5 av 8
Foto: CORNELIUS POPPE / NTB SCANPIX / SCANPIX Bild 6 av 8
Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX / SCANPIX Bild 7 av 8
Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX / SCANPIX Bild 8 av 8

Renzo Piano skruvar på sig på stolen, där han sitter på podiet bredvid museets isländska direktör Gunnar B Kvaran och framför ett konstverk av den amerikanska konstnären Dan Colen gjort av tuggummi i skarpa färger.

Nya Astrup Fearnley-museet beskrivs redan som ett mästerverk.

Annons
Annons
Annons