Recension

HändelRenée Fleming - Händel

Under strecket
Publicerad
Annons

Ny bok, ny platta. Renée Flemings utgivning verkar julhandelsavpassad. Hon har ägnat sig åt Richard Strauss, bel canto, en del franskt som Massenet, ett avsteg till Schubert, Mozart förstås, men hon har också överraskat med Dvoráks opera Rusalka. Nu har hon med Upplysningstidens orkester under Harry Bickets ledning spelat in Händel-örhängen. Med tanke på hennes rösts smeksamma lätthet känns det som hemmaplan även om hon söker längre, mjukt böljande linjer på ett sätt som inte en mer specialiserad barocksångare skulle göra. Och man måste beundra henne för den känsliga vibratokontrollen som sitter så snyggt i
idiomet. I Flemings röst märks ingen trötthet.
Det är ingen äventyrsresa i Händels värld: de 16 låtarna ur ett dussintal operor hör mestadels till de centrala och kända. Men det är välspelat, och det är svårt att inte falla för Flemings förmåga att variera sig utan att verka manierad.

Tony Lundman

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons