”Lärare pressas att sätta högre betyg”

Det är av stor vikt att betyg upplevs som rättvisa och likvärdiga, skriver artikelförfattaren.
Det är av stor vikt att betyg upplevs som rättvisa och likvärdiga, skriver artikelförfattaren. Foto: Anders Wiklund/TT

Elever och vårdnadshavare har fått fritt spelrum att kontakta lärare och rektorer i syfte att påverka betygssättningen till fördel för eleven. Det är en oacceptabel utveckling, skriver rektorn Maria Leonardsson.

Under strecket
Publicerad
Annons

Ska vi ha betyg i svensk skola måste professionen ges förutsättningar att sätta betyg i en arbetsmiljö som är värdig. Betygssättning är en ansvarsfull och komplex process och ställer krav på avancerat tankearbete. Betygssättning är en professionell bedömning som lärare gör. Vid betygsättning analyserar och värderar läraren kvaliteten på elevens kunnande utifrån kunskapskraven och avgör vilket betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Detta sker i slutet av en termin eller kurs. Läraren har då samlat in ett tillräckligt brett och varierat bedömningsunderlag för att kunna fatta ett beslut om vilket betyg en elev ska ha.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons