X
Annons
X

Rekrytering ger nätvärk

Sociala medier kan vara effektiva verktyg för att hitta nya medarbetare och stärka det egna varumärket. Om det används rätt. Men de flesta svenska företag som tar sig in på Facebook, Twitter och Linkedin gör det utan att ha satt upp en strategi och tydliga mål för vad de vill uppnå på Internet.

Christer Ekelund skulle inte tveka att använda sociala medier för rekrytering igen. Nu ska en arbetsgrupp titta närmare på sociala medier och vilken roll de kan och bör spela i framtiden.
Christer Ekelund skulle inte tveka att använda sociala medier för rekrytering igen. Nu ska en arbetsgrupp titta närmare på sociala medier och vilken roll de kan och bör spela i framtiden. Foto: YVONNE ÅSELL

Över hälften av alla företag ser en utmaning i att hitta rätt medarbetare och nästan lika många tror att det kommer bli svårare framöver, enligt en undersökning från pr-byrån Spotlight och hr-företaget SHL. För att öka chanserna att hitta framtida anställda använder eller planerar också över hälften av alla företag i undersökningen att använda sig av sociala medier vid rekrytering, men de flesta ger sig in på Facebook, Twitter och Linkedin utan att ha en klar bild av vad de vill uppnå eller hur de vill uppfattas på Internet. Närmare 600 personal- och marknadschefer har svarat på en enkätundersökning om synen på sociala medier vid rekrytering.

Christer Ekelund skulle inte tveka att använda sociala medier för rekrytering igen. Nu ska en arbetsgrupp titta närmare på sociala medier och vilken roll de kan och bör spela i framtiden.

Foto: YVONNE ÅSELL Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X