Rekordvinst för Nissan

Nissan gjorde rekordresultat under 2004-2005, och på fredag utses Nissanchefen Carlos Ghosn till ny chef för Renault.

Under strecket
Publicerad
Annons

Nettovinst på 4,8 miljarder dollar. Omsättning på 80 miljarder dollar. 3,4 miljoner sålda bilar, varav för första gången över en miljon i USA.
Så blev Nissans brutna räkenskapsår som slutade 31 mars. Resultaten kunde inte ha kommit lämligare för Carlos Ghosn som Renault 1999 skickade för att ta över Japans problemtyngda näst största biltillverkare.
Skulderna var enorma och produkterna utan egentligt drag. Honda höll på att ta över andraplatsen efter ledande Toyota. Varför skulle Renault riskera så mycket genom att bli huvudägare i ett vacklande japanskt bilföretag?
2005 är Nissan den stora succén i bilvärlden. Carlos Ghosn har fått kultstatus och på fredag kommer han att efterträda Louis Schweitzer som koncernchef för Renault. Ghosn behåller sam- tidigt högsta chefsskapet för Nissan. Schweitzer stannar kvar som ordförande i Renault.

Nu är det Renault som har vissa problem. Bilförsäljningen mins-kar i Europa och Renaults intäkter under första kvartalet var något lägre än i fjol. Det mest värdefulla
Renault har är faktiskt sina 44 procent i Nissan.
Allt är i och för sig inte frid och fröjd i Japan. Första kvartalet i år blev något sämre. Nissan hade problem att få fram tillräckligt med stål och flera fabriker stod stilla i dagar.
Vissa bedömare trodde att leverantörer som Nippon Steel passade på att ge Ghosn betalt för gammal ost. En av hans åtgärder för att få Nissan på fötter var att tvinga leverantörerna till kraftiga prissänkningar. Metoderna var hårdhänta i ett land där bevarat ansikte fortfarande är av högsta vikt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons