Annons
X
Annons
X

Rekordstort intresse för Almedalsveckan

Ett politiskt jippo eller en viktig mötesplats där kontakter kan knytas och politiker presentera nya förslag? Åsikterna går isär om Almedalsveckan i Visby som inleds idag, men en sak är säker: höstens val gör att intresset är rekordstort i år. Politiska utspel och debatter blandas med mingel och sociala medier.

Läs mer:

VAL 2010 – få de senaste nyheterna och mycket mer på
SvD:s valsajt

Nästan 1 400 programpunkter, 800 arrangörer och över 700 ackrediterade journalister – aldrig förr har så många organisationer, politiska aktörer och representanter för media samlats i Visby under Almedalsveckan.

Men så står också höstens val inför dörren och det gör att politikerveckan slår alla tänkbara rekord. Samtliga partiledare och språkrör för riksdagspartierna är på plats och mediestrategierna är sedan länge framtagna. Det gäller att stå ut för att inte drunkna i bruset.

Annons
X

– En trend vi ser i år är att fler satsar för att göra något extra av Almedalsveckan, och det är ett resultat av att det blivit så stort. Det måste vara kvalitet för att få folk att stanna kvar, annars går folk vidare till nästa arrangemang, säger Carolina Kallum, projektansvarig för Almedalsveckan.

Ja, det gäller att synas och höras för att få uppmärksamhet. Pr-firman Westander utser varje år vem som lyckats bäst med att få ut sitt budskap och få just sin fråga att bli årets samtalsämne.

Birger Östberg är konsult på Westander och ordförande i juryn som utser ”Hetast i Almedalen”. Han listar fem tips för att lyckas: det måste vara något spektakulärt och överaskande, ämnet bör beröra, arrangemanget bör vara bildmässigt och sociala medier får gärna användas.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Som femte punkt kommer att arrangemanget bör vara fyndigt och ha glimten i ögot.

    Höga krav? Ja, men enligt Birger Östberg är det inte heller något misslyckande om en organisation inte utses till ”Hetast i Almedalen”.

    – Det finns ett mycket stort värde i att bara åka dit och nätverka, även det kan vara väldigt framgångsrikt beroende på vad man vill uppnå. Ett ganska anspråkslöst seminarium kan vara betydelsefullt för att knyta nya kontakter, säger han.

    Årets hetaste frågor verkar bli vård och omsorg, miljöfrågor och sysselsättningspolitiken – i alla fall om man går efter vilka ämnen det anordnas flest arrangemang kring. Samtidigt handlar inte allt om de stora politiska frågorna, utan också om särintressen och nischade ämnen.

    RFSU kräver en sexualpolitisk minister, Sveriges Åkeriförening en transportminister. Branschorganisationer inom kollektivtrafiken vill veta vad en eventuell rödgrön regering kommer att göra inom deras område och Svenska Freds- och skiljedomsföreningen diskuterar den svenska vapenlobbyn.

    I år händer dock inte allt på plats i Almedalen eller runt om i Visby. Sociala medier som Twitter och Facebook blir allt viktigare när också internet blir en självklar arena.

    – Det blir ett ordentligt genombrott för sociala medier i år. Förra året var det mest isolerade öar som ägnade sig åt twittrande, men i år känns det som att det blir en väldigt integrerade del av de flesta verksamheterna, säger Joakim Jardenberg, vd på Mindpark och moderator för en daglig talkshow om sociala medier från Almedalen.

    Men Twitter och Facebook i all ära – det som verkligen förknippas med Almedalen är alla de mingeltillställningar som ordnas varje dag. Scan beskrevs förra året som ”bästa matminglet i Almedalen” av Politikerbloggen och satsar enligt kommunikationsdirektören Margareta Thorgren på mer än bara rosévin och salta pinnar.

    – Oftast har man ju de här minglen mellan talet och politikernas eftersnack, och då kan det vara bra med lite mer i magen än bara rosévin. Tanken är att man ska stanna hos oss och prata och hitta nya kontakter, säger Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan.

    Så varför är Almedalen så populärt? Birger Östberg på pr-firman Westander vet varför han tycker politikerveckan är viktig.

    – Det är en ganska unik demokratisk möjlighet till samhällsdebatt. Det är ett tillfälle när politiker och opinionsbildare möts på en arena som är väldigt öppen och tillgänglig, där både allmänheten och mindre organisationer kan ställa frågor direkt till ministrar och andra politiker . Det finns en öppenhet som saknas under årets övriga veckor, säger han.

    Annons
    Annons
    X
    Bild 1 av 2
    Foto: SCANPIX Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X