Annons

Rekordsnabb förändring ställer krav på innovation

Anpasslig, explosiv och uthållig – det är målen för bolagen som deltar i Novares och SvD Näringslivs innovationsprogram Cheetah. Förutom konkreta verktyg i att driva förändring får deltagarna ett globalt nätverk som blir en hävstång i konkurrensen. 

Under strecket
Publicerad
Foto: Chih-Chung Johnny Chang/IBL
Foto: Chih-Chung Johnny Chang/IBL
Foto: Chih-Chung Johnny Chang/IBL

Nya konsumtionsbeteenden, ökade krav på tillgänglighet och konkurrens från oväntade håll. Den rekordsnabba förändringstakten är den enskilt största utmaningen för både stora och små bolag inom samtliga branscher och sektorer. Allt fler aktörer inser att det interna arbetet kring innovation måste utvecklas för att inte tappa andelar på marknaden.

Till hösten arrangerar Novare Leadership Academy och SvD Näringsliv en tredje omgång av Cheetah – Disruptive Innovation Program, där deltagarna får verktygen som krävs för en snabbrörlig affärsmodell.

– Det vanliga är att företag börjar året med att sätta budget och sen sätter en strategi som följs upp i ledningsgruppen. Här gäller det att tänka nytt och komplettera med konkreta scenarioanalyser. En gång var sjätte månad behöver man göra en genomgripande analys med hänsyn till både mikro- och makroaspekter för att kunna anpassa verksamheten efter förändringarna på marknaden, säger Helena Fogelmarck, programansvarig för Cheetah.  

Annons
Annons

En annan viktig del av Cheetah, som består av fyra tvådagarsträffar och en affärsresa till Silicon Valley, är nätverket och utbytet mellan deltagarna. I det pågående programmet finns stora bolag från bland annat livsmedels-, tillverknings- och läkemedelsindustrin representerade. Några deltagare arbetar på mindre företag inom startupsektorn.

– En bra blandning leder till de bästa dialogerna och diskussionerna. Det blir också tydligt att man inte står ensam i utmaningarna och att man måste samarbeta över gränserna: Små företag med stora, offentlig sektor med startups – alla behöver lära av varandra, säger Helena Fogelmarck.

Innehållet i programmet och studiebesöken i Silicon Valley skräddarsys efter de frågor som är mest relevanta för den aktuella gruppen. I oktober besökte deltagarna bland annat Google, Stanford-universitetet och Cisco. Petra Sundström, ansvarig för innovationsarbetet kring nya affärsmodeller på Husqvarna, tycker att besöket hos Cisco var särskilt intressant.

– För mig som kommer från ett, i de här sammanhangen, riktigt gammalt företag var det en aha-upplevelse att se hur Cisco så tydligt håller koll på, och internt kommunicerar, helheten av vad som händer just nu – långt bortom deras egen bransch. Ur helheten definierar de också sin egen roll, säger hon och fortsätter:

– Det är tydligt att ingen aktör längre kan stå på egna ben – det digitala klistrar ihop oss med andra. Vi har kommit relativt långt på Husqvarna vad det gäller uppkopplade produkter och tjänster, men vi måste förstå ekosystemet ännu bättre.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons