Linda Pérez:Systembolagets reklamserie får mig att sätta kaffet i halsen

Linda Pérez
Under strecket
Publicerad
Annons

Scen 1: Den amerikanske ”butiksexperten” Jeff Perry vecklar ut en stor karta. Han letar efter pinot noir. Jeffs reskamrat, Systembolagets egen Britta ler ödmjukt, möjligen en smula besvärat, och förklarar för Jeff; ”pinot noir är inte en plats, utan en druva”. Jeff lyssnar med halvt öra, kisar mot solen och ger oss ett cheesy leende. Han svarar typ att det nog är så att pinot noir är både en plats och en druva, men okej, då kan dom väl åka till cabernet sauvignon istället”. ”Också en druva” påpekar Britta. Efter ytterligare något tappert försök till ”druvsortsplatser” från denne i vinsammanhang obevandrade amerikan, dyker Chablis upp. Äntligen. Chablis är en plats. Dit kan de åka, konstaterar Britta. 

Inledningen är från en av Systembolagets filmer i reklamserien ”Experten”. En följetong, vars syfte kan tänkas vara att säkra bolagets ensamrätt. Detta genom att en säljtörstande och förbryllande okunnig amerikan kastar sig in i det svenska monopolet och slänger ur sig den ena taktlösa meningen efter den andra. Rakt upp i ansiktet på Britta, som ödmjukt försöker förklara; ”Vi vill inte maxa vinsten. Vi vill hitta riktigt bra produkter”. 

Annons
Annons

Jag tror att det hela ska illustrera någon sorts kulturkrock och hur illa det kan gå utan yours truly. Budskapet lyder; ”Det svenska sättet att sälja alkohol är lite annorlunda”.

Är det bara jag som sätter kaffet i halsen?

Jag har vridit och vänt på det här. Hoppats på att hitta något sorts positivt, pålitligt värde. Men utan framgång. Ska det vara roligt? Föreställa någon sorts mumbojumbohumor där vi väntas sitta hemma i stugorna, skratta åt hur dåligt det är där borta och gotta oss i hur nöjda vi ska vara med att det svenska sättet att sälja alkohol är ”lite annorlunda”? Ska vi förfäras över hur illa alkoholförsäljningen –enligt Systembolaget –är på andra platser?Eller:ska vi helt enkelt bli så förbannade på denna ohederliga marknadsföring att vi inte längre vill handla från Systembolaget? Då slipper de maxa sin vinst och vi kan köpa riktigt bra vin från de småskaliga, ytterst kvalitetsmedvetna nätvinshandlarna därute istället. Ja tack.

Att sänka andra för att förhärliga sig själv är en av livets sämre egenskaper.

Jag har alltid försökt bojkotta produkter som marknadsförs genom framhävandet av hur dålig en annan produkt är. ”Sedan jag bytte blöjmärke kissar Alfred aldrig i sängen” eller ”det här gör porslinet 300 gånger renare än andra medel”. Osportsligt, om du frågar mig.

Att sänka andra för att förhärliga sig själv är en av livets sämre egenskaper. Lika illa är det att vara fördomsfull. Inte ens med hjälp av något sorts raljerande eller glimten i ögat kommer man undan dessa karaktärsdrag. Och här får vi alltså skåda en reklamserie som ger en frikostig omgång av båda delarna. Finansierad av staten och signerad en av landets främsta reklambyråer.

Om jag bara kunde förstå reklamens budskap. Eller ska vi nöja oss med att ”det svenska sättet att sälja alkohol är lite annorlunda"? Känna förtroende för en verksamhet som basunerar ut att hos oss i Sverige är vi minsann så goda men ”icke-svenskarna” är säljtörstiga och okunniga? Nej denna marknadsföringskampanj går inte att försvara. Den är lika motbjudande som undertecknads hyllor dignande av bulkvin på storpack. 

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons