X
Annons
X

Reklamsåpan ger klirr i Ica-kassan

I år är det tio år sedan Stig, Ulf, Roger och Kajsa klev in i tv-rutan och de svenska hushållen. Den i dag nästan kult­förklarade reklamsåpan är inte bara en ­varumärkesdröm och en helt egen mediekanal, utan också en mångmiljonaffär för dagligvarujätten Ica.

Reklamsåpan ”Ica-Stig” har blivit en varumärkesdröm för livsmedelskedjan. Efter 10 år förnyas och utvecklas fortfarande karaktärerna, och några tankar på att pensionera Stig finns inte.
Reklamsåpan ”Ica-Stig” har blivit en varumärkesdröm för livsmedelskedjan. Efter 10 år förnyas och utvecklas fortfarande karaktärerna, och några tankar på att pensionera Stig finns inte. Foto: SIMON PAULIN

När Kenneth Bengtsson för elva år sedan blev vd och koncernchef för Ica var ett av hans första uppdrag att hitta ett nytt sätt att samla ihop varumärket som ska kunna symbolisera alltifrån lokala närbutiker till stora Maxivaruhus över hela Sverige.

Reklamsåpan ”Ica-Stig” har blivit en varumärkesdröm för livsmedelskedjan. Efter 10 år förnyas och utvecklas fortfarande karaktärerna, och några tankar på att pensionera Stig finns inte.

Foto: SIMON PAULIN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X