X
Annons
X

Reklambyrån blåste en hel nation

På låtsas Kan något vara både god kultur och utmärkt reklam? Hur många gånger kan man lura landets medier? Kan det löna sig att elda upp 100000 kronor? Unga reklambyrån Studio Total har blivit kult – och dess kampanjer väcker många frågor.

Detta har hänt:

Under valkampanjen 2005 presenterades plötsligt ett nytt parti i Sverige. Enligt en opinionsundersökning skulle Kulturpartiet ha fått hela arton procent av folkets röster, om det hade varit val. Och om det hade varit ett riktigt parti. Men, visade det sig, allt var ett påhitt, en ploj från Riksteatern, för att få upp kulturen på agendan.

Tomas Mazetti och Per Cromwell är delägare i Studio Total. Till höger eldar Gudrun Schyman och Feministiskt initiativ upp 100 000 kronor i Almedalen under politikerveckanb. Pengarna var reklambyrån Studio Totals egna.

Foto: KARL MELANDER, YVONNE ÅSELL Bild 1 av 2

Det presenterades som det nya Kulturpartiet med Kim Anderzon som partiledare, men det var ett pr-trick av Studio Total.

Foto: FREDRIK SANDBERG/SCANPIX Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X