Annons

Reklamavbrotten blir kvar - trots domen

Är det slut på reklamavbrotten i långfilmer nu? Nej, inte alls. Hovrättens utslag är en stor personlig seger för Claes Eriksson och en postum triumf för Vilgot Sjöman, men det kommer inte att rita om reklamkartan.

Under strecket
Publicerad

Analys

När TV4 sommaren 2002 visade Vilgot Sjömans drama ”Alfred” och Claes Erikssons börskomedi ”Hajen som visste för mycket” avbröts de vid flera tillfällen för reklam. Erikssons film avbröts två gånger för sammanlagt elva minuters reklam. Ett av avbrotten kom när huvudpersonen precis försökt dränka sig, men misslyckats, och istället fastnat med huvudet i kanoten, som kantrar. Då blev det reklam, för Pripps Blå, Bingolotto, Kopparbärs, skraplotter och Tomas Ledins nya CD. Sjömans film bröts tre gånger, för totalt en kvarts reklam, för bland annat dambindor, hamburgare och medicin mot magkatarr.
Det dagens dom slog fast är att dessa avbrott innebar att det gjorts en kränkande ändring i filmerna och att detta är ett brott mot filmskaparnas upphovsrätt – eftersom TV4 inte haft regissörernas tillstånd för detta. I domskälen påpekar rätten också att avbrotten ”fogat in miljöer som är främmande och omotiverade” och att reklampauserna i något fall gjort att regissörernas eftersökta dramaturgiska effekt har suddats ut. Av Binglotto, Tomas Ledin och bärsen.

Annons
Annons
Annons