Sara Kristoffersson:Reklamavbrott i må gott-fabriken

När Simon Anholts rankning över länder presenterades 2005 knep Sverige förstaplatsen. Trots reklam, pr-konsulter och en varumärkesplattform har vi sedan dess halkat ner till tionde plats. Har det nationella varumärkesbyggandet blivit en ny typ av nationalism?

Under strecket
Publicerad
Annons

Den brittiska journalisten Andrew Browns uppmärksammade bok Fishing in Utopia: Sweden and the Future that Disappeared (Granta, 352 s) är verkligen ingen munter läsning. Brown, som bodde här under 70- och 80-talen, menar att Sverige har förlorat sin särart. Efter socialdemokratins sönderfall på 90-talet blev landet bara ett i mängden av europeiska länder, med problem som sociala klyftor och främlingsfientlighet. När Svenska institutet – som förra veckan presenterade sin årliga ”Sverigebildsrapport” (Sverigebilden 09) – beskriver nationen är det emellertid ett helt annat ljud i skällan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons