Annons

Sara Kristoffersson:Reklamavbrott i må gott-fabriken

SVERIGEBILDEN. När Simon Anholts rankning över länder presenterades 2005 knep Sverige förstaplatsen. Trots reklam, pr-konsulter och en varumärkesplattform har vi sedan dess halkat ner till tionde plats. Har det nationella varumärkesbyggandet blivit en ny typ av nationalism?

Under strecket
Publicerad

Den brittiska journalisten
Andrew Browns uppmärksammade bok
Fishing in Utopia: Sweden and the Future that Disappeared (Granta, 352 s) är verkligen ingen munter läsning. Brown, som bodde här under 70- och 80-talen, menar att Sverige har förlorat sin särart. Efter socialdemokratins sönderfall på 90-talet blev landet bara ett i mängden av europeiska länder, med problem som sociala klyftor och främlingsfientlighet. När Svenska institutet – som förra veckan presenterade sin årliga ”Sverigebildsrapport” (
Sverigebilden 09) – beskriver nationen är det emellertid ett helt annat ljud i skällan.

SI:s officiella informationsfilm ”Sweden – Open Skies, Open Minds” är gjord av pr-byrån BrittonBritton och så fullmatad med schabloner att den lika gärna kunde vara en parodi. Folk badar från karga klippor i havsbandet och på böljande åkrar betar kor – ett slags mix mellan en reklamfilm för Pripps blå och Bregott. I en bråkdels sekund ser vi en svart kille svischa förbi bland alla blåögda blondiner som ett politiskt korrekt alibi: i Sverige råder mångfald och öppenhet.

Annons
Annons
Annons