Reklam på sociala medier? Nja tack!

Reklam i sociala medier kan vara bra för att man får information. Men det kan också vara irriterande och påträngande, tycker Rachel, Edith och Mirabelle.

Under strecket
Publicerad
Rachel, Edith och Mirabelle följer flera influencers på sociala medier, som ofta gör reklam för olika produkter. ”Jag har köpt en grej från Bianca Ingrosso en gång, en necessär och ett läppglans”, säger Edith.

Rachel, Edith och Mirabelle följer flera influencers på sociala medier, som ofta gör reklam för olika produkter. ”Jag har köpt en grej från Bianca Ingrosso en gång, en necessär och ett läppglans”, säger Edith.

Foto: Ari Luostarinen
Ibland kan det vara svårt att veta vad som är reklam på sociala medier, tycker Rachel, Edith och Mirabelle. ”Men i spel är det ofta tydligt”, säger Mirabelle.

Ibland kan det vara svårt att veta vad som är reklam på sociala medier, tycker Rachel, Edith och Mirabelle. ”Men i spel är det ofta tydligt”, säger Mirabelle.

Foto: Ari Luostarinen
Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Foto: Ari Luostarinen
Rachel, Edith och Mirabelle följer flera influencers på sociala medier, som ofta gör reklam för olika produkter. ”Jag har köpt en grej från Bianca Ingrosso en gång, en necessär och ett läppglans”, säger Edith.

Rachel, Edith och Mirabelle följer flera influencers på sociala medier, som ofta gör reklam för olika produkter. ”Jag har köpt en grej från Bianca Ingrosso en gång, en necessär och ett läppglans”, säger Edith.

Foto: Ari Luostarinen
Ibland kan det vara svårt att veta vad som är reklam på sociala medier, tycker Rachel, Edith och Mirabelle. ”Men i spel är det ofta tydligt”, säger Mirabelle.

Ibland kan det vara svårt att veta vad som är reklam på sociala medier, tycker Rachel, Edith och Mirabelle. ”Men i spel är det ofta tydligt”, säger Mirabelle.

Foto: Ari Luostarinen
Rachel, Edith och Mirabelle följer flera influencers på sociala medier, som ofta gör reklam för olika produkter. ”Jag har köpt en grej från Bianca Ingrosso en gång, en necessär och ett läppglans”, säger Edith. Foto: Ari Luostarinen

Rachel, Mirabelle och Edith tillbringar ungefär två timmar per dag på sociala medier som Snapchat, Tiktok och Instagram. Där dyker det ofta upp reklam. Det kan vara bra för att man kan hitta något man gillar och vill köpa. Men det kan också bli för mycket och ibland är inte heller reklamen anpassad till barn, tycker de.

– En gång hände en äcklig grej när jag spelade mitt favoritspel. Reklam dök upp där man skulle sudda bort kläder så att nakna kroppsdelar syntes, säger Edith.

Rachel fyller i:

– Jag får mycket kasinoreklam och tandblekningsreklam. Det är lite jobbigt. Det är ju ändå 18-årsgräns på kasinon, och jag är inte så intresserad av det.

Ibland kan det vara svårt att veta vad som är reklam på sociala medier, tycker Rachel, Edith och Mirabelle. ”Men i spel är det ofta tydligt”, säger Mirabelle. Foto: Ari Luostarinen
Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Foto: Ari Luostarinen

Det skiljer sig också åt vilken reklam de ser i sina flöden.

Edith får reklam för kläder, leksaker och spel. Medan Rachel mest får reklam om musik. Och ibland dyker det upp reklam trots att man inte vill köpa något.

– Det känns lite jobbigt ifall jag bara råkat gå in på något som jag inte är intresserad av, och så får man massa reklam om det sedan. Då kan man bli nästan galen, säger Edith.

Tjejernas föräldrar har sagt att man inte ska tro på all reklam man ser, och att man inte heller ska lämna ut sina kortuppgifter.

– Om jag ska köpa något nytt tittar jag först på sociala medier och söker upp företaget för att se om fler har köpt något där och undersöker att ingen har blivit scammad, säger Mirabelle.

Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag. Foto: Ari Luostarinen

Tjejerna följer flera influencers som Bianca Ingrosso, Amanda Strand, Therese Lindgren och
Antonija Mandir. De gör ofta reklam för olika produkter. Och ibland pratar flera influencers om samma pryl under en viss period, vilket kan göra köpsuget extra starkt.

– Jag var på kollo förra sommaren och hade inte min telefon på ett tag. Då hade jag annat att tänka på än vad som var populärt och alla nya saker jag ville ha, säger Mirabelle.

Tjejerna tycker att influencers har ett ansvar att vara ärliga när det handlar om reklam, och att de bör tänka på sina följare och anpassa reklamen efter åldersgruppen.

– Jag tycker att de borde säga sanningen, annars lurar de folk på pengar, säger Rachel.

Mirabelle håller med.

– Det är viktigt att de kan stå för att de gör reklam för en produkt. Annars är det bättre att inte göra reklam, för de kan ju förlora sina följare, säger hon.

Erbjudande - prova SvD Juniorjunior.prenservice.se
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons