X
Annons
X

Reklam i sociala medier stör

Användare av sociala medier störs av den stora mängd reklam som exponeras på sidorna. Företags missriktade försök att kommunicera med användarna leder till "berg av digitalt skräp", som ökar bruset och gör det svårare för företagen att höras. Missnöjet är ett stort bakslag för sajter som Facebook som satsar allt mer på reklam för att öka sina intäkter.

– Digitalt skräp är ansamlingen av tusentals varumärken som hetsar fram på nätet utan att veta vem de vill prata med och varför. Många företag har identifierat möjligheterna men har inte förstått att utrymmet tillhör konsumenterna och att deras närvaro måste vara relevant., säger Matthew Froggatt, utvecklingschef för undersökningejätten TSN i en kommentar.

Det är framför allt i industriländerna, däribland Sverige, som konsumenterna sätter sig emot den stora mängd kommersiella budskap som placeras på deras egna och andras sidor på bland andra den nätverkssajten Facebook. 57 procent av användarna i dessa delar av världen, och ännu fler i Storbritannien och USA, vill inte engagera sig i varumärken som gör reklam i de sociala medierna.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X