”Reklam är ju till för att man ska köpa grejer”

Under strecket
Publicerad
Annons

Enri, 8 år: Jag tror (att reklamen finns) för att annars tröttnar man på programmet.
Ella, 11 år: Reklam är ju till för att man ska köpa grejer!
Kajsa, 11 år: När jag var liten tyckte jag att reklamer var jätteroliga, men det tycker jag inte längre.
Oskar, 10 år: Det är så irriterande när de visar samma reklamer hela tiden i varje paus, man blir så trött liksom.
Lisabeth, 10 år: Det är reklam nästan hela tiden, det är inte så kul, det är jobbigt tycker jag.
Matilda, 11 år: Reklamgubben gör reklamen och betalar för den.
Karolina, 10 år: Jag tycker att reklam är ganska bra, men den är ju liksom till för att påverka barnen och det är jobbigt.
Matilda, 11 år: De får det att låta bättre än vad det är.
(I flera av samtalen med barnen tog de upp schamporeklam som exempel på reklamens baksidor.)
0 Fakta
Marknadsföringsstudenterna Marianne Mesko och Jonas Wanneby har intervjuat 42 barn mellan 7 och 12 år om hur de uppfattar reklamen och de som står bakom.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons