Annons

Rejält lastutrymme – ett kap för tjänstebilsförare

Snygg design och stora utrymmen för last. Nya Ford Kuga Plug-In är trevlig att köra, men färden blir ganska stötig på mindre vägar.
Snygg design och stora utrymmen för last. Nya Ford Kuga Plug-In är trevlig att köra, men färden blir ganska stötig på mindre vägar. Foto: Ia Wadendal

Laddhybriden Ford Kuga Plug-In kan bli en av favoriterna för tjänstebilsförarna. Bilen har lågt förmånsvärde, låg skatt och är en riktigt bra laståsna. Men en del detaljer drar ner helhetsbetyget.

Under strecket
Publicerad
Foto: Ia Wadendal

De sköna sätena passar både för korta och långa personer. Förarmiljön är behaglig och det finns också ett utrymme för trådlös laddning av mobilen framför mittkonsolen.

Foto: Ia Wadendal

Pekskärmens menyer är lite krångliga att använda men vid backning får man en tydlig bild av hur det ser ut bakom bilen.

Foto: Ia Wadendal

Öppnar man bagageluckan finns det gott om utrymme, hela 645 liter. Och fäller man baksätet blir det plats för 1 530 liter.

Foto: Ia Wadendal

Designen på Ford Kuga Plug-In är snygg.

Foto: Ia Wadendal

Det tar cirka fyra timmar att ladda fullt med snabbladdare.

Foto: Ia Wadendal
Foto: Johan Nilsson/TT

Ford satsar stort på eldrift – de kommande fem åren ska 13 elektrifierade och laddbara fordon från biltillverkaren komma ut på marknaden. När den tredje generationen av Ford Kuga lanseras i år finns det hela tre eldriftsalternativ att välja på.

Senare i år dyker både en mildhybrid med EcoBlue-dieselmotor och en fullhybrid med el- och bensinmotor upp. Men för oss i Sverige är det laddhybriden som är intressantast – den erbjuder ju bonus, låg förbrukning och ett antal mil med nollutsläpp.

Annons
Annons
Annons