Rejält lastutrymme – ett kap för tjänstebilsförare

Snygg design och stora utrymmen för last. Nya Ford Kuga Plug-In är trevlig att köra, men färden blir ganska stötig på mindre vägar.
Snygg design och stora utrymmen för last. Nya Ford Kuga Plug-In är trevlig att köra, men färden blir ganska stötig på mindre vägar. Foto: Ia Wadendal

Laddhybriden Ford Kuga Plug-In kan bli en av favoriterna för tjänstebilsförarna. Bilen har lågt förmånsvärde, låg skatt och är en riktigt bra laståsna. Men en del detaljer drar ner helhetsbetyget.

Under strecket
Publicerad
Ia Wadendal
Foto: Ia Wadendal
De sköna sätena passar både för korta och långa personer. Förarmiljön är behaglig och det finns också ett utrymme för trådlös laddning av mobilen framför mittkonsolen.

De sköna sätena passar både för korta och långa personer. Förarmiljön är behaglig och det finns också ett utrymme för trådlös laddning av mobilen framför mittkonsolen.

Foto: Ia Wadendal
Pekskärmens menyer är lite krångliga att använda men vid backning får man en tydlig bild av hur det ser ut bakom bilen.

Pekskärmens menyer är lite krångliga att använda men vid backning får man en tydlig bild av hur det ser ut bakom bilen.

Foto: Ia Wadendal
Öppnar man bagageluckan finns det gott om utrymme, hela 645 liter. Och fäller man baksätet blir det plats för 1 530 liter.

Öppnar man bagageluckan finns det gott om utrymme, hela 645 liter. Och fäller man baksätet blir det plats för 1 530 liter.

Foto: Ia Wadendal
Designen på Ford Kuga Plug-In är snygg.

Designen på Ford Kuga Plug-In är snygg.

Foto: Ia Wadendal
Det tar cirka fyra timmar att ladda fullt med snabbladdare.

Det tar cirka fyra timmar att ladda fullt med snabbladdare.

Foto: Ia Wadendal
Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT
Annons

Ford satsar stort på eldrift – de kommande fem åren ska 13 elektrifierade och laddbara fordon från biltillverkaren komma ut på marknaden. När den tredje generationen av Ford Kuga lanseras i år finns det hela tre eldriftsalternativ att välja på.

Senare i år dyker både en mildhybrid med EcoBlue-dieselmotor och en fullhybrid med el- och bensinmotor upp. Men för oss i Sverige är det laddhybriden som är intressantast – den erbjuder ju bonus, låg förbrukning och ett antal mil med nollutsläpp.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons