Rejäl nytändning – folk vänder sig om efter Mokka-e

Den nya designen har inga likheter med den gamla. Opel hoppas kunna väcka nytt intresse för varumärket.
Den nya designen har inga likheter med den gamla. Opel hoppas kunna väcka nytt intresse för varumärket. Foto: Anders Wiklund/TT

Nu har Opel tagit ut svängarna designmässigt. Det nya ägarskapet verkar ha gett en rejäl nytändning och kanske är det vad som krävs för att svenskarna ska återupptäcka det tyska märket? Mokka erbjuds för första gången med eldrift – vi provkör.

Under strecket
Publicerad
Det går enkelt att få till en bra sittposition och den tunna ratten ger lite retrokänsla.

Det går enkelt att få till en bra sittposition och den tunna ratten ger lite retrokänsla.

Foto: Anders Wiklund/TT
Bilens motor är tyst och har 136 hästkrafter. Foto: Anders Wiklund/TT

Bilens motor är tyst och har 136 hästkrafter. Foto: Anders Wiklund/TT

Foto: Anders Wiklund/TT
De aktiva ledlamporna bländar ner automatiskt vid mötande trafik.

De aktiva ledlamporna bländar ner automatiskt vid mötande trafik.

Foto: Anders Wiklund/TT
Bagageutrymmet har 40/60-fällning, lasttröskel är lite hög. Under locket finns plats för förvaring.

Bagageutrymmet har 40/60-fällning, lasttröskel är lite hög. Under locket finns plats för förvaring.

Foto: Anders Wiklund/TT
Förutom denna tvåfärgade lackfärg kan bilen även fås i rött, vitt, blått, svart och silver.

Förutom denna tvåfärgade lackfärg kan bilen även fås i rött, vitt, blått, svart och silver.

Foto: Anders Wiklund/TT
Stina Stjernkvist/TT
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Nya Mokka har i princip bara namnet gemensamt med den gamla versionen. Nykomlingen lanseras i en variant med bensinmotor på 130 hästkrafter, men eftersom testbilarna bara är här på ett kort covidanpassat besök hinner vi bara köra den något mer intressanta el-nyheten.

Elmotorn har 136 hästkrafter och bilen har en räckvidd på drygt 32 mil under perfekta förhållanden. För den som lusläser specifikationerna känns siffrorna igen från systerbilen Peugeot e-2008 som också är en trevlig liten suv. Den kostar drygt 90 000 kronor mer och då får man lite bättre materialval och aningen större bagageutrymme. Men även krångligare grafik och ett infotainmentsystem som gör livet onödigt komplicerat. Men där har Opel gjort precis tvärtom – grafiken framför ratten tillhör marknadens mest lättbegripliga. Och infotainmentsystemet är också bra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons