”Reklam för alkohol når barn via nya kanaler”

Investeringarna i alkoholreklam har ökat kraftigt och reklamen påverkar barn och unga. Därför krävs en reglering av alkoholreklam i sociala medier, skriver Juan-Pablo Roa, vd för IQ.

Under strecket
Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Juan-Pablo Roa, vd för IQ.

Juan-Pablo Roa, vd för IQ.

Foto: Fredrik Hjerling
Annons

Marknadsföringen av alkohol i Sverige har under lång tid ökat kraftigt. Enligt Sifos reklammät­ningar uppgick medieinvesteringarna i alkoholreklam i Sverige år 2000 till strax över 8 miljoner kronor brutto. År 2014 uppgick investeringarna till knappt 1,4 miljarder kronor brutto – en hisnande ökning på runt 17 400 procent. Marknadsföringen av alkohol ser i dag heller inte ut som den gjorde i början av 2000-talet. Den består nu av såväl traditionell ­reklam som av marknadsföring i ett flertal medier, inte minst i sociala medier.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons